SO2: Globalisering
(Årgang 2023-2026)
TIDSPLAN
Torsdag d. 23.05: Intro-dag I klasserne og kantinen Hvornår 8:15 – 15:20 |
I løbet af torsdag skal I sammen med jeres lærer:
Fravær: Der tjekkes fravær to gange i løbet af dagen. Første gang i klasserne i modul 1. Anden gang i kantinen mellem 14.20-15.20. |
Fredag den 24.05: projektdag I klasserne og kantinen Hvornår 8:15 – 14:15 |
Fravær: Der tjekkes fravær to gange i løbet af dagen. Første gang i klasserne i modul 1. Anden gang i klasserne i modul 5. |
Mandag d. 27.05: projektdag I klasserne Hvornår 8:15 – 15:20 |
Fravær: Der tjekkes fravær to gange i løbet af dagen. Første gang i klasserne i modul 1. Anden gang i kantinen mellem 14.20-15.20. |
Tirsdag d. 28.05: Projektdag I klasserne Hvornår 8:15 – 15:20 |
Fravær: Kom forbi kantinen mellem 8.15-8.45, og igen mellem 14.20-15.20. |
Onsdag d.29.05: Fremlæggelser I klasserne Hvornår: se lectio |
Der tjekkes ikke fravær i kantinen i dag. I skal være til jeres fremlæggelser, og uploade refleksionsskema.
|
Vi lever i en globaliseret verden – kultur, varer, penge og arbejdskraft udveksles mellem verdens lande og politiske beslutninger påvirker på tværs af landegrænser.
Økonomernes beregninger indikerer, at alle lande har profiteret positivt af den øgede globalisering, og at alle lande bliver stadigt rigere og rigere, – men har globaliseringen også en bagside?
Finanskrisen, eurokrisen, flygtningekrisen i 2015, Brexit, den globale opvarmning, flere lederes politiske fokus på protektionisme, coronakrisen og nu krigen i Ukraine viser forskellige resultater af globaliseringen. Er der lande der taber på denne globalisering, og er der lande, der nyder godt af globaliseringen?
I dette SO2-forløb med fagene International Økonomi, Samfundsfag og Matematik skal I forholde jer til konsekvenserne af globaliseringsprocessen. I skal lære om forskellige typer af globalisering, globaliseringsbølger, teoretiske modeller, at forholde jer kritisk til kilder og materialer samt anvende matematik som en del af jeres undersøgelse.
SO2 starter med en fælles Intro-dag, hvor I blandt andet skal se videoer, og høre om, hvordan man planlægger projektarbejde. Derefter er der 3 dage med skiftevis foredrag, klasseundervisning og selvstændigt arbejde. Der vil altid være lærere til stede, som underviser i fagene, og det er jeres eget ansvar at opsøge hjælp og vejledning, også fra de lærere I ikke kender i forvejen. Se i lectio, hvem der er til stede hvornår. På projektugens sidste dag skal alle grupper fremlægge for to lærere.
Vi ser frem til at lave SO2 sammen med jer.
Hilsen SO2-lærerne:
International Økonomi: Anna Bolette Lind-Valdén, Flemming van Hauen, Pernille Molloy, Morten Bisgaard
Samfundsfag: Liv Rasmussen, Anna Bolette Lind-Valdén
Matematik: Niels Carl Møller, Laila Madsen, Marharyta Møberg-Poulsen, Lisbet Kruse Hansen
I skal arbejde i grupper med nedenstående problemformulering. Resultatet af jeres arbejde skal fremlægges i en mundtlig præsentation a ca. 10-12 minutter, hvor I bruger PowerPoint eller et andet præsentationsværktøj. I kan læse mere om præsentationen under fanen “bedømmelse”.
Problemformulering:
- Redegør for begrebet globalisering og Rodriks trilemma.
- Analysér økonomiske konsekvenser for minimum tre selvvalgte lande, der bliver sammenlignet på samme variabler (minimum 4 variabler). Specificér i analysen hvordan de valgte variabler er påvirket af globaliseringen.
- Diskutér med udgangspunkt i din analyse udfordringer og muligheder i kølvandet på krigen mellem Rusland og Ukraine. Inddrag Rodriks trilemma.
I skal herunder:
Inddrage deskriptiv statistik i form af eksempelvis tabeller, figurer, indekstal, procenter og procentpoint samt regressionsanalyse; der skal udarbejdes både en lineær og eksponentiel analyse, der skal indeholde en vurdering af hvilken der er bedst. Regressionsanalysen skal danne baggrund for en fremskrivning.
Underbyg de resultater I får gennem jeres matematiske udregninger med viden og modeller fra jeres undervisningsmaterialer, avisartikler mv.
Artikler og videoer (kræver log-in til lectio):
- Artikel 1: Globaliseringen som vi kender den er død (Altinget, 19.04.2023)
- Artikel 2: Globalisering (Den Store Danske)
- Artikel 3: Dani Rodrik til Altinget: Nationalstaten forsvinder ikke (Altinget, 11.04.2024)
- Artikel 4: Antiglobaliseringsaktivister: Vi fik ret i, …(Information, 18.04.2023)
- Video 1: Globalisering på 5 måder
- Video 2: Globalisering og Arbejdsmarked (Marianne Levinsen, Center for Fremtidsforskning)
- Powerpoint: Hvor er globaliseringen på vej hen? (Henrik Kureer, maj 2024)
Her kan I finde data til jeres undersøgelse:
- Statista: www.statista.com (adgang via skolens ip-adresse)
- Trading economics: https://tradingeconomics.com
- CIA World Factbook: https://www.cia.gov/library
- OECD: http://www.oecd.org
- FN Forbundet: https://www.globalis.dk
- Danmarks Statistik: https://www.dst.dk/da
- World Bank: http://www.worldbank.org
- Se også dette direkte link: https://data.worldbank.org/indicator
- IMF: http://www.principalglobalindicators.org/?sk=E30FAADE-77D0-4F8E-953C-C48DD9D14735
- Powerrpoint fra Henrik Kureers foredrag, maj 2024
I får mundtlig feedback for fremlæggelsen efter følgende kriterier:
- Inddragelse af matematik, udarbejdelse af matematiske udregninger samt opstilling af tabeller, figurer og grafiske illustrationer, mindst 4 nøglevariabler.
- Inddragelse af kernestof (anvendelse af faglige begreber og teoribegreber)
- Inddragelse af eksterne kilder/empiri samt forholde sig kildekritisk
- Udarbejdelse af tydelige kildehenvisninger og litteraturliste.
- Generel præsentationsteknik (rød tråd i fremlæggelsen, ligelig fordeling af taletid mellem gruppedeltagere, gennemarbejdet og overskuelig PowerPoint, ingen mobiler som støtte under fremlæggelsen)
- Overholde taletiden på 10-12 minutter for hele gruppen.
Opgave til jer efter fremlæggelse og feedback:
Refleksionsskrivning: Du skal downloade evalueringsskemaet fra SO1, og reflektere med udgangspunkt i spørgsmålene til SO2. Bagefter uploades refleksionsskemaet i so2-mappen på lectio.
Evaluering af forløbet: Du skal udfylde et evalueringsskema i lectio, og bagefter evaluere forløbet mundtligt sammen med en lærer.
Se Den samlede SO-progressionsplan her.
Progression i SO2
- Gruppeprojekt
- Opgaven stilles af lærerne
- Hvilke studiekompetencer træner du?
- Gruppedynamik
- At søge vejledning og tage ansvar
- At arbejde ud fra en problemstilling
- Forskellen på redegørelse, analyse og diskussion/vurdering
- Mundtlig præsentation
- Hvilke værktøjer træner du?
- Tværfaglighed → anvendelse af matematik i IØ og samfundsfag og omvendt.
- Anvende matematik i praksis i arbejdet med en tværfaglig problemformulering.
- At arbejde problemorienteret ud fra en problemformulering og underspørgsmål på de taksonomiske niveauer
- Litteratursøgning/ informationssøgning, kildehenvisninger og litteraturlister i Word??
- Anvendelse af powerpoint som redskab i fremlæggelsen.