SO6: Bæredygtighed
(Årgang 2018-2021)
Et forløb i engelsk, samt et studieretningsfag.
.
Mandag d. 5.10
Hvor: klasselokaler Hvornår: se lectio |
Introduktion i klasserne, og SO-undervisning.
kl 10.30: Holbæks borgmester fortæller om, hvordan man i kommunen arbejder med bæredygtighed. To klasser er i Nordsalen, mens resten ser med via streaming. |
Tirsdag d. 6.10
Hvor: Klasselokaler Hvornår: se lectio |
SO-undervisning i klasserne |
Onsdag d. 7.10
Hvor: Klasselokaler Hvornår: 8.15-15.20 |
8.15: Det selvstændige projektarbejde begynder i klasserne.
Resten af dagen: Selvstændigt projektarbejde i grupper, med mulighed for vejledning. Der er lærere til stede fra alle fag hele dagen, i både gul og blå zone. Det er jeres eget ansvar at opsøge hjælp, når I har brug for det, også fra de lærere, I ikke kender. I lectio kan I se, hvilke lærere er til stede hvornår. Fravær tjekkes to gange dagligt: Der kommer en lærer ind og tjekker fravær i jeres klasse om morgenen. Om eftermiddagen skal I forbi lærerne og krydses af, inden I går hjem. |
Torsdag d. 8.10
Hvor: Klasselokaler Hvornår: 8.15-15.20 |
Selvstændigt projektarbejde i grupper, med mulighed for vejledning. Der er lærere til stede fra alle fag hele dagen, i både gul og blå zone. Det er jeres eget ansvar at opsøge hjælp, når I har brug for det, også fra de lærere I ikke kender. I Lectio kan I se, hvilke lærere er til stede hvornår.
kl 10: sidste frist for at få godkendt problemformulering. Der kommer en lærer ind og tjekker fravær i jeres klasse om morgenen. Om eftermiddagen skal I forbi lærerne og krydses af, inden I går hjem. |
Fredag d. 9.10
Hvor: Klasselokaler Hvornår: 8.15-15.20 |
Selvstændigt projektarbejde i grupper, med mulighed for vejledning. Samme vilkår som foregående dage: Der er lærere til stede fra alle fag, i både gul og blå zone. Det er jeres eget ansvar at opsøge hjælp, når I har brug for det, også fra de lærere I ikke kender. I Lectio kan I se, hvilke lærere er til stede hvornår.
Der kommer en lærer ind og tjekker fravær i jeres klasse om morgenen. Om eftermiddagen skal I forbi lærerne og krydses af, inden I går hjem. |
Søndag 11.10
Hvor: Lectio Hvornår: 23.59 |
Sidste frist for at aflevere det færdige produkt |
Mandag-torsdag i uge 43 |
Hver klasse vælger en gruppe, der går videre til finalen. Aftal selv med jeres lærere, hvornår. |
Fredag 23.10
Hvor: Nordsal og klasselokaler Hvornår: 13.20-14.20 |
Finale |
|
|
SO-faglige mål:
Eleverne skal kunne…
Fagspecifikke mål: Virksomhedsøkonomi:
International Økonomi:
Innovation:
Engelsk:
|
Hver klasse udvælger i samråd med en af deres SO-undervisere den bedste reportage, som går videre til en finale i uge 43. Finalen afholdes i Nordsalen, hvor årgangen i samarbejde med et dommerpanel vælger det bedste produkt.
Grupperne får desuden mundtlig feedback fra deres vejleder. De enkelte faglærere giver feedback til vejleder inden vejleders møde med grupperne. I forhold til feedback til grupperne vil der blive lagt vægt på, i hvilket omfang problemformuleringen er besvaret i forhold til fagenes faglige mål. Vinderen af konkurrencen får en præmie. |
Nyhedsreportagen skal overholde eller følge bestemte genrekonventioner. Det er ikke nødvendigt at inddrage alle konventionerne, men overvej grundigt hvilke der giver bedst mening i forhold til nyhedsreportagens struktur. Se nedenstående eksempel
- Oplæg.”Nyheden” og vinklen præsenteres af nyhedsværten
- En redigeret optagelse (montageklipning) fra begivenhedens åsted. Reportagen indledes med et billede med handling i hvorefter journalisten speaker nyhedshistorien.
- Interview med kilder kan ligge som en del af reportagen. Som regel er journalistens spørgsmål klippet ud.
- Speaker i billedet, også kaldet for en stand up. Journalisten taler direkte til kameraet eller til nyhedsværten via kameraet: Den kommenterende journalist.
- Interview i studiet.Et interview med en partskilde og måske en ekspertkilde følger op på nyhedshistorien efter reportagen.
- Nedlæg.Nyhedsværten afrunder indslaget med en perspektiverende kommentar.
Igen, det er ikke nødvendigt, at jeres reportage indeholder alle ovenstående aspekter.
Det er samtidig vigtigt, at struktureringen af nyhedsreportagen tager udgangspunkt i ”Nyhedstrekanten” som I ser et eksempel på herunder:
I en forsimplet udgave kan overskrifterne i forhold til strukturering efter nyhedstrekanten se ud på følgende måde:
Et traditionelt nyhedsindslag er struktureret i 4 faser.
- Nyhed (Hvad er det nye? Hvorfor skal vi høre om det nu?)
- Baggrund (Få ord om, hvad der er baggrunden for det, der er sket)
- Udfoldning af historien (Hvad er der sket?)
- Perspektiv (Hvad er konsekvensen? Hvad kan man forvente, der sker efterfølgende?
Det kan være en hjælp at tage udgangspunkt i denne struktur for så at bygge videre på den og konkretisere den senere.
Alt dette skal kommunikeres på engelsk til britiske eller amerikanske* tv-seere.