
SO1: Bæredygtighed
(HTX, Årgang 2024-2027)
Mandag d. 17.02: SO-dag Hvor: I nordsalen, derefter i klasserne
|
|
Tirsdag d. 18.02: “The Weeks”, del 2 Hvor: I klasserne Hvornår: Se lectio
|
|
Onsdag 19.02 Hvor: I klasserne Hvornår: Se lectio |
|
Torsdag d. 20.02: projektdag Hvor: I klasserne Hvornår: 8.15 til 15.20
|
Resten af dagen arbejder I med en skriftlig opgave, hvor I forholder jer til indholdet af The Weeks. Fokus vil være på analyse af virkemidler og argumentation. |
Fredag d. 21.02: projektdag Hvor: I klasserne Hvornår: 8.15 til 14.15 |
|
Mandag d. 24.02: projektdag Hvor: I klasserne Hvornår: 8.15 til 15.20 |
|
Tirsdag d. 25.02: projektdag, messe og afslutning Hvor: Hvornår: 8.15-15.20 |
Formiddag: Forberede messestande Eftermiddag: Messe |
Efter projektugen er slut:
|
|
Hvad er SO?
SO er forkortelsen for Studieområdet. Studieområdet handler om at lære at bruge viden og metoder fra forskellige fag til at belyse, analysere og nogen gange også til at løse virkelige problemer. Studieområdet ender ud i SOP´en (Studieområdeprojektet), som er en individuel opgave på 3. år, hvor du ved brug af to fags teorier og metoder belyser, analyserer og vurderer/evt. løser ét problem. SOP´en og dermed det samlede Studieområde tæller som et A-fag på eksamensbeviset. På skolens Studieportal kan du se hvilke forløb, der indgår i det samlede Studieområde og du vil i undervisningen blive præsenteret for dem ét efter ét.
Hvordan kan Slotshaven Gymnasium blive mere bæredygtig?
Det er jeres udfordring her i det første SO-forløb, hvor fagene dansk, samfundsfag og teknologi er gået sammen om at sætte fokus på klima og bæredygtighed.
Først skal I se 3 film og, sammen med Lærke, vores samarbejdspartner fra Holbæk Kommune, reagere, reflektere og overveje al den viden, I får med. Bagefter er jeres opgave, sammen med lærerne at udvikle ideer til projekter, der kan gøre Slotshaven til et mere bæredygtigt sted. Og de grupper der kommer med de bedste forslag, får mulighed for at gennemføre dem.
Hvad er bæredygtighed: Bæredygtighed er et holistisk begreb, som dækker over de tre dimensioner; miljømæssig, social og økonomisk bæredygtighed.
Alt tyder på at menneskeheden har udviklet sig til at blive en ”planetforandrende kraft”, der er herre over hvordan vores fælles klode udvikler sig i de næste mange tusind år.[1] Derfor har temaer om bæredygtighed også fyldt meget i den samfundsmæssige debat gennem en lang årrække, og de fleste mennesker har i større eller mindre omfang skulle forholde sig til egne holdninger og/eller handlinger. Men hvordan står det reelt til i verden? Hvordan påvirker medierne vores holdninger og handlemuligheder? Hvilket ansvar har samfundet? Og hvor stort er vores personlige ansvar? Hvad kan man reelt gøre, og har man overhovedet lyst og/eller pligt til at gøre det?
Eleverne får mulighed for at udvikle en løsning, som kan bidrage til bæredygtigheden i elevernes hverdag på skolen.
[1] Velkommen til den antropocæne tidsalder | Information
Dansk:
Del A: Eleverne skal individuelt skrive en anmeldelse af én af filmene fra The Weeks, hvor de forholder sig til indhold, argumentation samt virkemidler.
Del B: Eleven skal herefter lave en meta-analyse på sin egen tekst fra del A, hvor der er fokus på at identificere og analysere typen af argumentation samt sproglige virkemidler.
Samfundsfag:
I samfundsfag skal du lære at inddrage relevante begreber til at analysere bæredygtighed både politisk og økonomisk. Det er f.eks. begreber som den politiske forbruger, politiske deltagelsesformer, det økonomiske kredsløb, de økonomiske mål og modellen for udbud og efterspørgsel. Til din præsentation er det et krav, at I tydeligt inddrager minimum to af de relevante begreber og mestrer dem. Derudover skal I kunne reflektere over de samfundsmæssige konsekvenser af at indføre jeres løsning på hele samfundet. Derudover er det jo altid et krav, at I kan dokumentere elementer af jeres problem empirisk.
- Bæredygtighed som samfundsfagligt begreb.
- Den politiske forbruger og Politisk deltagelse (vs. Verdensmål.)
- Det økonomiske kredsløb, modellen for udbud og efterspørgsel – De økonomiske mål.
Teknologi:
I teknologi skal eleverne idéudvikle på en bæredygtig løsning, som kan implementeres på skolens matrikel. Løsningen skal være realiserbar. Forslaget skal give mening for eleverne i deres hverdag, og have fokus på enten den sociale bæredygtighed, den miljømæssige bæredygtighed eller den økonomiske bæredygtighed.
Elevernes produktforslag skal:
- gøre noget godt for skolens elever
- gøre skolen mere bæredygtig
- kunne realiseres
På Messen:
Eleverne skal udarbejde en planche og evt. modeller til at præsentere deres løsning. Elevgrupperne får hver deres stand på en messe, hvor de skal præsentere deres løsning for et dommerpanel samt for de øvrige elever på årgangen.
I præsentationen skal eleverne komme ind på:
- Deres undersøgelse af problemet
- Præsentere deres løsning
- Reflektere over løsningens betydning på vores skole (for eleverne) og for samfundet, hvis løsningen blev implementeret på alle landets gymnasier
Eleverne skal i præsentationen anvende mindst to relevante samfundsfaglige begreber og have overvejet og anvendt relevante retoriske virkemidler.
Eleverne skal forberede sig på, hvordan de fremlægger deres projekt, både mundtligt og skriftligt. Korrekt, velformuleret samt velargumenteret formidling er vigtige faktorer for at budskabet kommer succesfuldt ud til modtager.
Faglige Mål er det, I bliver bedømt på. Der er både mål fra de enkelte fag, og SO-mål. SO-mål hører ikke hjemme i et enkelt fag, men er relevante for alle fag på HTX.
Faglige mål:
- søge, vurdere og anvende fagligt relevant information
- demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt, herunder beherske forskellige genrer og fremstillingsformen i en skriftlig opgavebesvarelse
- vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen
- forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde
Kernestof:
- bæredygtighed
Teknologi
Faglige mål:
- redegøre for miljømæssige overvejelser i forbindelse med produktudvikling, herunder de vigtigste miljøeffekters årsag og virkning
- redegøre for teknologiens samspil med det omgivende samfund i et nationalt og globalt perspektiv
- arbejde selvstændigt og sammen med andre i større problembaserede projektforløb, herunder forholde sig refleksivt til eget arbejde samt indgå i digitale fællesskaber om kollaborativ skrivning
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metode
Kernestof:
- miljøvurdering, vurdering af materialers og produkters påvirkning af miljøet
- digitale redskaber til kollaborativ skrivning
- søgning, vurdering og anvendelse af kilder
- visuelle værktøjer til præsentation af projekt
- mundtlig formidling
- globale, regionale og lokale miljøeffekter
Samfundsfag:
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber om økonomi, politik, sociologi og teknologisk udvikling til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge samspillet mellem teknologiske forandringer og samfundsmæssige forandringer
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- det økonomiske kredsløb, økonomiske målog økonomiske styringsinstrumenter
- økonomisk vækst, teknologisk udvikling og velfærd
- Metode
Dansk:
Faglige mål
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
- mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker
- oversatte tekster, der bidrager til at perspektivere dansksprogede tekster i en nordisk, europæisk eller global sammenhæng
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
Bedømmelse:
Eleverne præsenterer mundtligt og via plancher/modeller deres løsning på en messestand. Eleverne skal præsentere:
- Undersøgelsen af problemet
- Løsningen
- Refleksion over løsningens betydning på vores skole (for eleverne) og for samfundet, hvis løsningen blev implementeret på alle landets gymnasier
På messen vil et dommerpanel bestående af so1-lærerne og skolens pedel besøge de forskellige stande, og høre elevernes fremlæggelse.
En gruppe i hver klasse vinder muligheden for at få realiseret hele eller dele af deres løsning på skolen.
SO-mål:
- søge, vurdere og anvende fagligt relevant information
- demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt, herunder beherske forskellige genrer og fremstillingsformen i en skriftlig opgavebesvarelse
- vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen
- forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde