Vælg en side
Slotshaven HHX SO3 Stretegiforløb

SO3: Strategiforløbet

(Årgang 2024-2027)

Uge 47-49

Gruppedannelse og pilotundersøgelse:

  • Grupperne skal bestå af 3-5 personer, og jeres undervisere i fagene laver grupperne. Herudover bliver I introduceret til informationssøgning, som I skal benytte i pilotundersøgelsen, samt rapport- genren.
  • Pilotundersøgelsen udarbejdes i uge 47 til 49, hvor I skal sætte jer ind i casen:
    • I skal som det første se alle videoerne HER hvor virksomheden præsenteres. Til disse videoer skal I tage noter, som skal afleveres som en del af pilotprojektet. Alle gruppemedlemmer skal se alle videoer.
    • Derudover skal I finde mindst fem artikler/kilder, som omhandler Harboes Bryggerisom hjælper jer til at sætte jer ind i virksomhedens strategiske situation.

Produktet for denne indledende pilotundersøgelse er et notat til ledelsen, som indeholder følgende:

  • Redegørelse for virksomhedens forretningsmodel (Business Model Canvas). I bør udarbejde en grafisk oversigt – men også uddybe relevante områder af forretningsmodellen i tekstafsnit.
  • Analyse af Harboes Bryggeri A/S’s (Cvr. 43910515) rentabilitet i perioden 2020/21 til 2024/25
  • Litteraturliste (med henvisninger til fem artikler/kilder)
  • Bilag: Noter til videoerne

Et notat til ledelsen skal have en høj grad af sproglig korrekthed, hvilket betyder korrekt brug af fagbegreber og faglige vendinger i en sproglig korrekt sammenhæng. Derudover skal der være en litteraturliste og henvisninger til kilder i notatet. Notatet skal være maksimalt fem sider a 2.400 anslag. Notatet afleveres i Lectio senest fredag d.5/12 kl. 23.59.Som bilag til notatet skal I aflevere jeres noter til videoerne.

Til arbejdet med pilotundersøgelsen får I 3 undervisningstimer og 7 fordybelsestimer. Derudover bruger vi også 1-2 undervisningstimer på informationssøgning og rapport – genren. Her vil I blive præsenteret for, hvordan man laver informationssøgning samt skriver og opbygger en rapport.

Hele uge 50 er SO3 uge – Blokdage med afsætning & virksomhedsøkonomi

Ugen bliver præget af højt aktivitetsniveau – og konkrete opgaver, som skal løses i løbet af ugen. I har mulighed for at benytte jer af vejledning fra Maria fra biblioteket, hvis I har brug for hjælp til at kildeangive mv. (se evt. mere her: https://slotshaven-studieportal.dk/studieteknik/opgaveskrivning/formalia/). Dette er væsentligt, da vi har fokus på at skrive en korrekt faglig rapport, hvor formalia er i orden.

Mandag til torsdag i SO3-ugen er der fraværstjek i 3. modul i kantinen. Fredag arbejdes der virtuelt (dvs. ikke krav om tilstedeværelse på skolen).

Mandag den 08.12

Modul 1-2 i Nordal, resten af dagen i klasserne/kantinen

Vi kickstarter ugen med fælles gennemgang af projektugen og afklaring af evt. spørgsmål til casen og/eller selve ugen. Herefter får I et oplæg om intern strategisk analyse. Det hele foregår i 1. og 2. modul i Nordsalen. Efter oplæggene kan I starte med planlægning af ugens arbejde og diskutere, hvilke modeller I ønsker at inddrage i jeres strategiske analyse, samt starte på de interne analyser. Der er mulighed for vejledning i AØ og VØ i kantinen.

Fravær: Fraværstjek i 3. modul i kantinen.

Vejledning: Der er mulighed for vejledning i AØ og VØ i kantinen.

Tirsdag den 09.12

Modul 1-2 i Nordal, resten af dagen i klasserne/kantinen

Dagen starter med et oplæg om ekstern strategisk analyse. Det foregår i 1. modul i Nordsalen.

Det er et krav, at I skal indsamle information om, hvordan forbrugerne oplever Harboe Bryggeri. Det skal I gøre via online informationsindsamling, og denne information skal indgå i jeres eksterne analyse, hvor I finder det relevant. Derudover er det et krav, at der i jeres eksterne analyse indgår data fra Euromonitor (https://www.portal.euromonitor.com/ – som kun kan tilgås fra skolen).Som afslutning på dagen skal I lave en status på jeres arbejde med den interne og eksterne analyse: Hvor langt er I – hvad er særligt godt, ved det I har skrevet, og hvor har I mangler? Herudover skal I lave en plan for, hvornår I udarbejder de dele I mangler.

Fravær: Fraværstjek i 3. modul i kantinen.

Vejledning: Der er mulighed for vejledning i AØ og VØ i kantinen.

Onsdag den 10.12

I klasserne/kantinen

I fortsætter med de interne og eksterne strategiske analyser. Som afslutning på dagen skal I lave en status på jeres arbejde med den analyserne: Hvor langt er I – hvad er særligt godt, ved det I har skrevet, og hvor har I mangler? Herudover skal I lave en plan for, hvornår I udarbejder de dele i mangler.

Fravær: Fraværstjek i 3. modul i kantinen.

Vejledning: Der er mulighed for vejledning i AØ og VØ i kantinen.

Torsdag den 11.12

I klasserne/kantinen

Denne blokdag er dedikeret til arbejdet med SWOT-analysen og evt. TOWS-matricen, hvis jeres gruppe vælger det. I skal udarbejde en prioriteret SWOT-analyse med henvisning til de analyser, hvor I har fundet frem til punktet i SWOT’en. Det betyder at I skal skrive de største styrker først, og de mindste styrker nederst – det samme gælder svagheder osv. Henvisningen til analysen laves blot som parentes – eksempelvis: Positiv udvikling i overskudsgraden i seneste regnskabsår (Rentabilitetsanalyse)

Fravær: Fraværstjek i 3. modul i kantinen.

Vejledning: Der er mulighed for vejledning i AØ og VØ i kantinen

Fredag den 12.12

Hjemme/på skolen/virtuelt

Det er sidste dag i SO3 ugen – og dagen foregår virtuelt. Det betyder at I ikke behøver møde op på skolen, men kan arbejde hjemmefra, hvis I ønsker det.

Kl. 0815 offentliggøres den opgave I skal arbejde med – og som skal afleveres samme dag kl. 15.00 i Lectio. Er I færdige før kl. 1500 – så har I mulighed for at fortsætte arbejdet med rapporten.

Vejledning: Der er mulighed for vejledning i AØ og VØ i kantinen – og online via Teams (link deles via Lectio).

Rapporten skal afleveres senest søndag d. 14/11 kl. 23:30

Til arbejdet med rapporten i uge 50 får I 7 fordybelsestimer.

Efter uge 50 Feedback og evaluering

SO3 er et tværfagligt projekt i fagene afsætning & virksomhedsøkonomi. I skal arbejde med det overordnede fagområde strategisk analyse særligt i uge 50, hvor hele ugen er sat af til SO-forløbet.

Den skriftlige genre ”rapport” er i fokus i dette forløb, så vores forventning er, at I afleverer en faglig velfunderet, dybdegående & veldokumenteret rapport ved ugens afslutning.

I forløbet skal i arbejde med casen; Harboes Bryggeri A/S (Cvr. 43910515 – herefter HarboeBryggeri)

Med rødder i det sydvestlige Sjælland og en stærk familiearv, blev Harboes Bryggeri grundlagt i 1883 af brødrene Jørgen og Adolph Harboe sammen med købmanden Jørgen Lotz – med et gældende ønske om at lave ærlig, god øl til lokalsamfundet. Virksomheden har bevaret sin familieejede struktur gennem generationer, og er i dag Danmarks tredjestørste bryggeri, med produktion på tværs af Danmark og Tyskland. Harboe leverer et udvalg af øl, sodavand og energidrikke under egne og private labels, og er også producent af maltekstrakt til fødevareindustrien.

(https://harboe.com/om-harboe/, august 2025)

I skal i forløbet besvare problemstillingen, som lyder: Hvordan ser Harboe Bryggeris strategiske platform ud?”

Den strategiske platform er lig med den strategiske situation for virksomheden, og modellen nedenfor viser den analyseproces I skal igennem. Til det formål skal I udarbejde en række interne og eksterne strategiske analyser. Jeres grundige analyser skal udføres med værktøjskassen I har med jer fra afsætning og virksomhedsøkonomi.

Forløbet kan illustreres som vist nedenfor, hvor jeres arbejde før uge 50 er dokumentation af nuværende Business Model Canvas (længst til venstre). Fokus i SO3ugen er den strategiske platform, som omhandler den eksterne og interne strategiske analyse. Den strategiske platform skal dokumenteres i en rapport.

Hay et.al.: Virksomhedsøkonomi (Systime)

 

I skal i grupper af 3-5 personer udarbejde en gennemarbejdet rapport, hvor I analyserer Harboe Bryggeris interne og eksterne situation, og opsamler i en SWOT – og evt. med en TOWS matrice i forlængelse heraf.

Rapporten skal være på maksimalt 15 normalsider a 2.400 anslag (med mellemrum) plus eventuelle bilag.

Rapporten skal leve op til følgende formalia krav:

  • Font: Times New Roman 12, Arial 10, eller Verdana 11
  • Linjeafstand: 1,15 eller 1,5
  • Margener: 3 top/bund, og 2 højre/venstre
  • Forside: Bør indeholde titel, eget fulde navn, Slotshaven Gymnasium, fag, evt. vejlederes fulde navne, antal anslag, dato for aflevering

Se mere her: https://slotshaven-studieportal.dk/studieteknik/opgaveskrivning/formalia/

Rapporten skal indeholde følgende:

  • Forside
  • Indholdsfortegnelse
  • Indledning, herunder problemstilling
  • Metodeovervejelser inkl. overvejelser om hvilke modeller I har valgt, fravalgt og argumentation herfor
  • Intern analyse
  • Ekstern analyse
  • SWOT – prioriteret og med henvisninger til analyser for alle punkter
  • TOWS
  • Konklusion/svar på problemstilling
  • Litteraturliste
  • bilag

Sidetal og kildehenvisninger skal tilføjes i rapporten (find evt. guide her https://slotshaven-studieportal.dk/studieteknik/opgaveskrivning/formalia/

Faglige mål

Det vigtigste mål med opgaven er, at I bliver dygtige til at skrive en rapport. Det er klart det væsentligste læringsmål for dette forløb, at I skal blive bedre til at skrive en detaljeret og velargumenteret rapport. I denne får i afdækket Shaping New Tomorrows strategiske situation. I skal i forløbet arbejde med en lang række konkrete faglige mål. Målene dækker både de enkelte fag – men også læringsmål i selve studieområdet.

Læringsmål i studieområdet:

  • Formulere og analysere en problemstilling ved at kombinere viden og faglige metoder fra flere forskellige fag
  • Reflektere over forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger
  • Søge, udvælge og behandle relevant faglig information
  • Forholde sig kritisk til faglig information og eget arbejde
  • Formidle flerfaglige problemstillinger og resultater mundtligt og skriftligt
  • Beherske mundtlige og skriftlige fremstillingsformer.

Læringsmål i afsætning/virksomhedsøkonomi:

  • Analysere virksomhedens værdiskabelse vha. af Porters værdikæde
  • Analysere virksomhedens konkurrencestrategi vha. Porters generiske strategier
  • Analysere virksomhedens vækststrategi vha. af Ansoffs vækstmatrice
  • Analysere virksomhedens rentabilitet
  • Analysere branchen vha. Porters Five Forces herunder udarbejde en samlet vurdering af branches attraktivitet
  • Analysere en række udvalgte eksterne/makroøkonomiske forhold der har betydning for virksomhedens afsætning
  • Diskutere betydningen af ændringer i forbrugernes købsadfærd på virksomhedens fortsatte vækst
  • Udarbejde en samlet opstilling af de interne og eksterne analysers væsentligste forhold i en SWOT-opstilling samt i en TOWS-matrix

 

I bliver som udgangspunkt bedømt på i hvilken grad I lever op til de faglige mål i forløbet. Der er dog flere bedømmelser i forløbet, da I arbejder med tre delprodukter.

  1. Pilotundersøgelse (BMC)

Her får I feedback fra jeres underviser i afsætning efter SO3 ugen. I får feedback på sammenhængen mellem forretningsmodel fra pilotundersøgelsen, argumentation for løsningsforslag og den reviderede forretningsmodel.

  1. Pilotundersøgelse (Rentabilitetsanalyse)

Her får I feedback fra jeres underviser i virksomhedsøkonomi senest i løbet af onsdagen i uge 50. Der er fokus på formativ evaluering af jeres indsats – dvs. hvordan kan I arbejde videre med jeres ranalyse, så den bliver endnu bedre. Rentabilitetsanalysen indgår i jeres samlede rapport.

  1. Den færdige rapport

Jeres endelige rapport bliver bedømt af en af jeres undervisere, og I får feedback herpå gruppevis. Feedbacken får I senest i uge 2.

Der gives ikke karakter for rapporten, men I får en evaluering af jeres indsats ud fra områderne i vedlagte bilag (Bedømmelseskriterier ved rapport).

Der fokuseres i særlig grad på korrekte kildehenvisninger og litteraturliste.

Evaluering

Evaluering af forløbet foregår i umiddelbar forlængelse af SO3 ugen. Spørgeskema rundsendes via Lectio – og efterfølgende tager vi en dialog i klassen om hvad der gik godt – og hvad der kunne gøres bedre.

Refleksion over SO-forløb

Efter aflevering af rapporten skal I selvstændigt reflektere skriftligt over jeres læring i forløbet. Der oprettes en aflevering i Lectio til denne opgave. I får 1 fordybelsestime til refleksionsskrivning.

Spørgsmål I skal besvare i refleksionen:

  1. Hvad har du lært i dette forløb?
  2. Giv konkrete eksempler på, hvordan du har anvendt metoder.
  3. Hvordan kan du bruge den feedback, du har fået fra lærerne?
  4. Hvordan fungerede samspillet mellem de to indgående fag?
  5. Hvilke to strategiske analyser bygger på et godt fundament af kilder – og hvilke af disse kilder vurderer I styrker jeres analyser i særlig grad?
  6. Hvilken strategisk analyse mangler kilder, og hvilke kilder ville have styrket argumentationen i denne analyse?

Bilag 2: Bedømmelseskriterier ved rapport

Bedømmelseskriterier SO3 (word.doc)

Efter aflevering af rapporten skal I selvstændigt reflektere skriftligt over jeres læring i forløbet. Der oprettes en aflevering i Lectio til denne opgave.

Spørgsmål I skal besvare i refleksionen:

  1. Hvad har du lært i dette forløb?
  2. Giv konkrete eksempler på, hvordan du har anvendt metoder.
  3. Hvordan kan du bruge den feedback, du har fået fra lærerne?
  4. Hvordan fungerede samspillet mellem de tre indgående fag?
  5. Hvilke to strategiske analyser bygger på et godt fundament af sekundære kilder – og hvilke af disse sekundære kilder vurderer I styrker jeres analyser i særlig grad?
  6. Hvilke to strategiske analyser mangler sekundære kilder, og hvilke kilder ville have styrket argumentationen i disse analyser?