
SO2: Digitalisering
(Årgang 2024-2027)
Tirsdag d. 22.4: Intro-time I Nordsalen Hvornår 9.25- 10.25 |
Lærerne fortæller om forløbet. Derefter i klasserne med gruppedannelse og opstart. |
Mandag d. 28.04: Udflugtsdag Hvor: Zealand, Slagelse Hvornår 8:15 – 15:20 |
Besøg på multimediedesigneruddannelsen i Slagelse, hvor der arbejdes med designprincipper, Canva, Adobeprogrammer. Se lectio for adresse, ankomsttidspunkt mm. |
Tirsdag d. 29.04: Projektdag Hvor: I klasserne Hvornår 8:15 – 15:20 |
|
Onsdag d. 30.04: Projektdag Hvor: I klasserne Hvornår 8:15 – 15:20 |
Selvstændigt arbejde på naturvidenskabeligt emne, hjemmeside og den engelsksprogede fremlæggelse.
Milepæl 1: Disposition afleveres på lectio senest 14.20:
|
Torsdag d. 01.05: Projektdag Hvor: I klasserne Hvornår: 8.15-15.20 |
Milepæl 2: Jeres hjemmeside skal være afleveret i lectio senest kl 22.00 |
Fredag d. 09.05: engelskdag Hvor: I klassene Hvornår: 8.15-15.20 |
Milepæl 3: I fremlægger på engelsk for klassen og 1-2 lærere. Manuskript/powerpoint afleveres i lectio. Inden fremlæggelsen skal I aflevere et talepapir med noter og faglige begreber på engelsk, i lectio. |
Uge 20 | I får et feedbackark med tilbagemeldinger fra jeres lærere, og I evaluerer forløbet mundtligt |
I dette SO-forløb er engelsk, biologi, fysik og Informatik/kommIT gået sammen.
Udfordringen til jer er:
- I skal lave et undervisningsmateriale, som I selv kunne tænke jer at blive undervist efter.
Jeres undervisningsmateriale består af:
- En hjemmeside på dansk i wordpress, hvor I gennem tekst, billeder, animationer, interaktive opgaver og hvad I ellers finder på, fremstiller jeres materiale.
- En mundtlig fremlæggelse, hvor I, på engelsk, underviser klassekammerater.
Det I skal undervise i, er:
- Et emne efter jeres eget valg, så længe det tager udgangspunkt i noget, I har lært i enten fysik eller biologi.
Projektet er en mulighed for at blive superdygtig til et emne i et af jeres fag. Adskillige undersøgelser har nemlig vist, at man selv lærer en masse ved at forklare et emne til andre.
Igennem projektet lærer I at bruge mange forskellige præsentationsformer og -værktøjer til at formidle jeres viden.
I lærer fagbegreber fra de naturvidenskabelige fag, på engelsk. På den måde bliver i klædt på til at læse bøger og artikler om faglige emner, som ofte er skrevet på engelsk.
Gruppedannelse: Max 4 personer pr gruppe. Det er en god idé at sammensætte grupperne på tværs af klassen efter faglig interesse.
Det færdige produkt består af to dele:
1. Hjemmesiden:
En hjemmeside per gruppe som skal kunne anvendes i enten fysik- eller biologiundervisningen for en 1.htx-klasse i starten af skoleåret.
Hjemmesiden består af min. 3 undersider:
- 1 underside med fagligt, teoretisk stof, samt jeres indsamlede data, som er illustreret/formidlet, på en måde, så det egner sig til undervisningsbrug til målgruppen.
- 1 underside med refleksion over kommunikationsfaglige valg. Målgruppen for denne webside er jeres lærere
- 1 underside med logbog og selvrefleksion:
- Selvrefleksion: Hvad har I lært I dette forløb? Hvad vil I gerne være bedre til? Hvad ville I gøre anderledes, hvis I skulle starte forfra
Link til hjemmesiden skal afleveres i lectio d. 01.05
Disposition afleveres i lectio d. 30.04 (se under Tidsplan)
2. Fremlæggelse på engelsk
Hver gruppe laver en fremlæggelse på 10-12 minutter på engelsk for deres lærer og klassekammerater. Fremlæggelsen skal være engelsksproget, og I skal undervise i jeres fysik/biologifaglige emne.
Længde: 10-12 minutter
Talepapir med stikord og en liste med faglige begreber på engelsk afleveres i lectio, og præsentationen holdes i klassen den 09.05.
SO-faglige mål:
- Anvende viden og metoder fra forskellige fag til at skabe ét fælles produkt
- Forholde jer kritisk til jeres eget arbejde.
- Formidle jeres viden skriftligt og digitalt, så den passer til målgruppen og kommunikationssituationen. (I dette tilfælde: Hvordan man laver undervisningsmaterialer)
- Planlægge jeres egen tid, fordele arbejdsopgaver
Engelsk-faglige mål:
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende i præsentation, samtale og diskussion på engelsk med relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
- Orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder.
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
- Træne standardsprog og variation, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
Naturvidenskabelige mål:
- Opnå og formidle teori indenfor et kernestofområde.
- Indsamle og formidle data (empiri)
Informatik/kommIT:
-
Gennemføre og dokumentere produktionen af et WordPress site ved anvendelse af relevante teorier, metoder og modeller samt ved inddragelse af relevant software.
-
Tage stilling til målgruppen, til kommunikationsopgaven (undervisning), og til kommunikationskanalens muligheder og begrænsninger
-
Reflektere over sidens struktur, elementer og usability, herunder de valg I har truffet inden for fx farveteori, gestaltlove eller programmering, samt metoder til test af brugerflader
Senest i uge 20 modtager hver gruppe et udfyldt feedbackark fra lærerne:
Faglige mål | Feedback | |
Hvordan er teori og formidling i forhold til fagligheden i fysik/biologi?
|
||
Hvordan formidling beherskes, gennem anvendelse af korrekt og velformuleret sprog, herunder formålsbestemt og genrebevidst kommunikation på hjememsiden.
|
||
Anvendes fagbegreber i den engelske fremlæggelse? Udtrykker I jer sammenhængende og forholdsvist flydende med relativ høj grad af grammatisk korrekthed på engelsk? |
||
Hvordan er interaktionsdesign og brugervenlighed | ||
|
||
Generel kommentar Engelsk
|
||
Generel kommentar Informatik / kommIt |
||
Generel kommentar Fysik/Biologi
|