Vælg en side
Slotshaven infografik HHX SO4 Kultur, marked og kommunikation

SO4: Kultur, marked og kommunikation

(Årgang 2023-2026)

Uge Dag Milepæle Opgaver/aktiviteter
46-50

Optakt til SO4-projektet

I undervisningen op til SO4-projektet vil jeres faglærere i de deltagende fag forberede jer på projektet, og jeres spansk- eller tysklærer sætter jer i grupper af 4-5 personer.

Lærerne vil især have fokus på den viden og de metoder i deres fag, som er nødvendige for at gennemføre projektet.

I vil blive introduceret til følgende:

  • Engelsk: Målrettet kommunikation (B2B og B2C), herunder udarbejdelse af handelskorrespondance og kampagnefilm med øje for relevante sproglige og kulturelle forhold i Storbritannien
  • Tysk/spansk: Handelskorrespondance samt eksempler på kampagner for klima/miljø i tysk- og spansktalende områder
  • : Miljøpolitik, makro- og udviklingsøkonomisk landeanalyse (nøgletal)
  • Matematik: Procentregning, indekstal og regressionsanalyse
50

Fredag d. 13/12

 

Opstart

 

Kl. 8.15-14.15

 

 

Milepæl 1:

Fælles intro i Nordsalene i 1. modul

  • Præsentation af tidsplan og milepæle.
  • Herefter projektarbejde i grupper.

 

  • Dagens opgaver:
    •       Lav en arbejdsplan for dagene, så I får det store overblik
    • Dan jeres virksomhed og beslut, hvilken form for klimavenlige tiltag, I vil arbejde med
    • Arbejd med produkter til de første milepæle (indsamling af data om Storbritannien, Mexico/Tyskland til brug i IØ og senere matematik)
    • Opstart på hjemmeside

Vejledning: Kantinen

MILEPÆL 1: IØ – En IØ-lærer skal godkende de indsamlede/analyserede data

51

Mandag d. 16/12

 

Projektdag

 

Kl. 8.15-15.20

 

Milepæl 2:

 

Milepæl 3: Matematik

Selvstændigt projektarbejde i grupperne 

I arbejder i jeres grupper med de forskellige milepæle og hjemmesiden. Det er en god idé at planlægge, hvordan I fordeler arbejdet, så I kan nå milepælene. I skal selv opsøge jeres faglærere i kantinen for at få vejledning. Hvis jeres egen lærer ikke er til stede, så spørg en anden.

Dagens opgaver:

  • Opsøg vejledning og godkendelser i kantinen
  • Arbejd med produkter til de næste milepæle (handelskorrespondance i spansk/tysk og engelsk, hjemmeside)
  • Afslut dagen med en opsamling på arbejdet i IØ og Matematik, så alle i gruppen har basen for det videre arbejde i sprogfagene

MILEPÆL 2: Aflevering af synopsis med besvarelse af problemformulering + udvalgte data i bilag på Lectio senest kl. 11.30


MILEPÆL 3: Matematik – En lærer skal godkende gruppens beregninger (indekstal, procenter) og regressionsanalyse senest kl. 13.30

Tirsdag d. 17/12

 

Projektdag

 

Kl. 8.15-15.20

 

Milepæl 4: Tysk/Spansk

 

Milepæl 5: Tysk/Spansk

 

 

Milepæl 6: Engelsk

Selvstændigt projektarbejde i grupperne

I arbejder i jeres grupper med de forskellige milepæle og hjemmesiden. Det er en god idé at planlægge, hvordan I fordeler arbejdet, så I kan nå milepælene. I skal selv opsøge jeres faglærere i kantinen for at få vejledning. Hvis jeres egen lærer ikke er til stede, så spørg en anden.

Dagens opgaver:

  • Opsøg vejledning i kantinen
  • Arbejde og aflevering af handelskorrespondance 1+2 (Spansk/tysk)
  • Arbejd med produkter til de sidste milepæle herunder storyboard, engelsk handelskorrespondance og hjemmesiden på dansk og engelsk

MILEPÆL 4: Tysk/spansk handelskorrespondance 1 skal afleveres i Lectio senest kl. 10.00

MILEPÆL 5: Tysk/spansk handelskorrespondance 2 skal være afleveret på Lectio senest kl. 12.00

MILEPÆL 6: Godkendelse af Storyboard senest kl. 14.00 af en lærer i kantinen

Onsdag d. 18/12

 

Projektdag

 

Kl. 8.15-15.20

 

 

Milepæl 7: Engelsk

Feedback og selvstændigt projektarbejde i grupperne

Lærerne giver jer feedback på det, I har afleveret tirsdag, så I kan forbedre jeres produkter samt filme jeres kampagnefilm (Storyboard skal godkendes af en lærer i kantinen, inden I filmer)

.Dagens opgaver:

  • Opsøg vejledning i kantinen
  • Rettelse af handelskorrespondance 1+2 (Spansk/tysk)
  • Arbejd med produkter til de sidste milepæle herunder hjemmesiden på dansk og engelsk og forberedelse til messen
  • Filme kampagnefilm

I kan få teknisk hjælp til hjemmesiden hele dagen fra Henrik (I kantinen)

MILEPÆL 7: Engelsk handelskorrespondance afleveres på Lectio senest kl. 10.00

Torsdag d. 19/12

 

Projektdag og messe

 

Kl. 8.15-14.15

 

Milepæl 8: Hjemmeside

 

Milepæl 9: Messe

 

Milepæl 10: Refleksion

 

Afsluttende projektarbejde i grupper – forberedelse til messe

Fremmøde i klasserne kl. 8.15. Her føres fravær, og derefter går I i gang med formiddagens opgaver.

 Formiddagens opgaver:

  • Redigering af kampagnefilmen – lægges på jeres hjemmeside (engelsk fane)
  • Rettelse og print af rettet handelskorrespondance 1+2 (Spansk/tysk og engelsk)
  • Print af synopsis fra IØ
  • Opstilling og forberedelse af messestand

Messe i Nordsalene kl. 12.05-14.00: Messen åbner kl. 12.05. Her skal I være klar med jeres stande og præsentationen af jeres produkter (se kravene nedenfor). Et dommerpanel vil bedømme jeres stande. Messen lukker kl. 13.30 og I rydder op og udfylder refleksionsark, mens dommerpanelet voterer.

Kl. 14.00 bliver vinderne annonceret af dommerne og der føres fravær af lærerne.

 

Efter frokost:

Præsentation af jeres virksomhed på messen.

Krav til stand:

  • Hjemmeside (medbring en computer til fremvisning)
  • Kampagnefilm
  • Rettet og printet handelskorrespondance med logo (spansk/tysk og engelsk)
  • Synopsis fra IØ (printet)
  • Beregninger fra Matematik (brug fantasien)

 

Oprydning efter messen (alle rydder op efter sig, mens dommerpanelet voterer)

Udfyld og aflevér refleksionsark, mens dommerne voterer

MILEPÆL 8: Færdig hjemmeside inkl. fane på engelsk senest kl. 11.00

MILEPÆL 9: Messen starter i Nordsalene kl. 12.05 – alle grupper er klar!

MILEPÆL 10: Refleksion – ALLE afleverer individuelt på Lectio senest kl. 14.00

   

Succesfuld markedsføring kræver sproglig og kulturel indsigt
Når man skal lave forretninger i andre lande, er det naturligvis vigtigt at vide en masse om markedsføring og økonomi. Men man kommer ikke langt, hvis ikke man også ved, hvordan man bruger sproget til at opnå det, man vil, eller har øje for, hvilke kulturelle forhold der betyder noget. Derfor er jeres tysk-, spansk-, engelsk-, IØ- og matematiklærere gået sammen om et forløb, hvor sprog, kultur og kommunikation er i centrum, og hvor I får mulighed for at markedsføre jer på et udenlandsk marked, hvor I på forhånd har lavet det nødvendige forhåndsstudie af de økonomiske nøgletal. Forløbet er SO4.

Markedsføring af en klimavenlig kampagne på udenlandske markeder
I skal forestille jer, at I repræsenterer et dansk initiativ hvor fokus er bæredygtighed, som overvejer at markedsføre jer på en række udenlandske markeder (Mexico/Tyskland samt Storbritannien). I laver en virksomhed, som enten kan være en produktvirksomhed eller en konsulentvirksomhed, hvis mål er at fremme indsamling og  genanvendelse af et bestemt materiale (det kan være plast, pap, dåser, glas og meget mere).

I skal undersøge og vurdere, hvorvidt det vil være relevant at udvide jeres virksomhed til det tyske eller mexicanske marked, og hvad det kræver af jeres kommunikation til målgrupperne. Det betyder konkret, at I selvstændigt skal udvælge, begrunde og analysere relevante makro- og udviklingsøkonomiske nøgletal for det mexicanske eller tyske marked samt redegøre for jeres metodiske overvejelser. I skal designe jeres eget logo og hjemmeside, som kan bruges internationalt, og I skal lave en kampagnefilm til jeres målgruppe på det britiske marked, hvor I præsenterer de tiltag, jeres virksomhed arbejder med for at fremme bæredygtighed. Jeres hjemmeside laves på linje med produktet i SO1.

Derudover skal I korrespondere med myndigheder og samarbejdspartnere i Mexico/Tyskland. I skal først og fremmest tage kontakt til henholdsvis Det Mexicanske Handelskammer eller Det Tyske Industri- og Handelskammer for at få nærmere oplysninger om bæredygtighed i Mexico eller Tyskland samt bede om et møde med handelskamrene, hvor I kan få rådgivning om at udvide jeres virksomhed til henholdsvis det mexicanske og det tyske marked. Endelig skal I henvende jer til Ecomondo México 2025 eller Internationale Fachmesse und Kongress i Düsseldorf, Tyskland, da I ønsker at deltage på deres messe om bæredygtighed og klimavenlige tiltag.

Som virksomhed har I allerede besluttet, at I vil udvide til det britiske marked. Derfor skal I lave en kampagnefilm til det britiske marked, som passer til den målgruppe, som I afgrænser jer til, og som præsenterer jeres klimavenlige tiltag. I tager kontakt til the British recycling companies INNOVENT for at præsentere jeres virksomhed og kampagnefilm.

I bør være opmærksomme på, at alt jeres kommunikation er målrettet og tilpasset kulturen i modtagerlandet.

Som kronen på værket skal I vise jeres produkter, hjemmeside og kampagnefilm på en messe i Nordsalene, og de grupper, der har lavet den bedste messestand og bedste kampagnefilm får præmier.

Under fanebladet ”Opgaven” får I nærmere beskrivelse af de forskellige delopgaver nedenfor.

Om projektdagene:

Mødepligt og fraværsregistrering: I har mødepligt til det fælles oplæg og messen, og desuden vil der fredag, mandag, tirsdag og onsdag blive registreret fravær én gang om dagen ved, at I kontakter én af lærerne i kantinen med en opdatering på, hvad I har lavet indtil da, hvad er den videre plan for dagen, og hvordan ser planen ud for de næste dage (hvem gør hvad). Fraværsregistreringen er individuel, så alle gruppemedlemmer skal i kontakt med en lærer i løbet af dagen.

Torsdag vil fraværsregistreringen foregå kl. 8.15 i klasserne og i Nordsalene efter messen.

Selvstændigt arbejde med vejledning: Fra fredag til torsdag formiddag står den på selvstændigt projektarbejde frem mod messen torsdag. Bemærk milepælene undervejs. Der vil hele tiden være faglærere til stede på skolen, I kan spørge. Hvis ikke jeres egen lærer er til stede, kan I spørge en anden lærer med samme fag. Det er jeres eget ansvar at opsøge vejledning undervejs. Vejlederne vil være at finde i kantinen.

NB! De fleste valgfagstimer kører som normalt, mens øvrige timer er flyttet. Derfor skal I regne med også at bruge tid på projektet efter skoletid.

Vi glæder os til at lave SO4 med jer og få en god uge sammen.

Mange hilsener fra

SO4-lærerne

  • : Flemming (2c + 2d), Anna (2a + 2e), Pernille (2b)
  • Matematik: Niels (2a + 2b), Lisbeth (2c), Marharyta (2d), Laila (2e)
  • Engelsk: Ian (2c + 2d), Mathias (2a + 2e), Brian (2b)
  • Tysk: Natascha (2a + 2d), Marharyta (2b + 2c + 2e), Kamilla (2b + 2c + 2e)
  • Spansk: Brian (2a + 2d), Katrine (2b + 2e), Helle (2c + 2e)

I skal lave følgende produkter:

  1. Oversigt over udvalgte nøgletal og metoder i IØ, som skal godkendes af en IØ-lærer.
  2. Synopsis i IØ.
  3. Godkendelse af jeres matematiske beregninger og regressionsanalyse.
  4. To stk. handelskorrespondance på tysk/spansk. I får feedback fra sproglærerne og skal selv rette teksten, inden den præsenteres printet på messen.
  5. Godkendelse af Storyboard til kampagnefilm inden filmning.
  6. Et stk. handelskorrespondance på engelsk. I får feedback fra engelsklærerne og skal selv rette teksten, inden den præsenteres printet på messen.
  7. En kampagnefilm på engelsk, som uploades til jeres virksomheds hjemmeside og som fremvises på messen torsdag.
  8. Et logo, som kan anvendes på både det engelsksprogede og det tyske/mexicanske marked.
  9. En skriftlig refleksion over SO-forløbets metoder. (se dokument). Udfyldes og afleveres torsdag i Lectio før eller lige umiddelbart efter messen.
  10. En hjemmeside på dansk, engelsk og evt. spansk eller tysk med bl.a. kampagnefilm og logo, som fungerer som en virtuel messestand. I må gerne være kreative, da formålet med hjemmesiden er at markedsføre jeres virksomhed på forskellige markeder og vise jeres færdige arbejde for et dommerpanel, lærere og andre. Den rettede handelskorrespondance skal præsenteres på hjemmesiden og i printet form), hvor I reflekterer over struktur, tone, stil og ordforråd.

Punkt 1-10 skal leve op til de krav, som I kan se via disse link: 

En del af formålet med SO4 er, at I skal vise, at I kan lave en velstruktureret og fagligt relevant mundtlig præsentation, og bagefter indgå i en dialog om jeres eget arbejde.

Undervejs i forløbet og ved fremlæggelsen ser jeres lærere på, om I kan:

De SO-faglige mål

  • kombinere viden og faglige metoder fra flere forskellige fag
  • perspektivere jeres eget produkt til kulturelle forhold
  • søge, udvælge og behandle relevant faglig information
  • forholde jer kritisk til faglig information og eget arbejde
  • lave en velstruktureret mundtlig fremlæggelse
  • reflektere over brug af metoder:

Fagenes mål

IØ:

  • anvende viden om metoder og begreber til at kunne udvælge relevante nøgletal og argumentere for valgte nøgletal

Engelsk:

  • tilrettelægge og producere B2B- og B2C-kommunikation i praksis til bestemte målgrupper i forskellige medier, herunder elektronisk og på film.
  • skrive handelskorrespondance i form e-mail med en høj grad af sproglig og formel korrekthed.
  • vise overordnet forståelse for de sproglige og kulturelle forhold, der er på spil hos de engelsksprogede målgrupper, I henvender jer til.

Tysk/spansk:

  • skrive handelskorrespondance med en høj grad af sproglig og formel korrekthed samt vise forståelse for kulturelle forhold.

Mundtlig og skriftlig feedback

I får mundtlig feedback på reklamefilmen og den mundtlige fremlæggelse, hvor I bliver bedømt på, om I besvarer de stillede opgaver tilfredsstillende, og om I lever op til både fagenes og forløbets mål. Engelsklærerne og spansk-/tysklærerne giver skriftlig feedback på handelskorrespondancen.

I får ikke nogen selvstændig karakter for forløbet, men jeres deltagelse i SO4-forløbet tæller naturligvis med, når lærerne giver standpunktskarakterer i fagene ved 2. standpunkt.

På messen bliver jeres samlede produkt desuden bedømt af et eksternt dommerpanel af professionelle erhvervsfolk, som især vil fokusere på jeres evner til at kommunikere og markedsføre en virksomhed.

I skal udfylde et refleksionsark, som afleveres på Lectio. Dette vil være nyttigt for jer i de fremtidige SO-forløb og helt frem til den endelige SOP i 3.g. Desuden vil jeres lærere evaluere med jer mundtligt i klasserne efter ferien.

Opgaven stilles af lærerne

Hvilke studiekompetencer træner du?

  • Gruppedynamik
  • At planlægge og følge en arbejdsplan
  • At søge vejledning og tage ansvar
  • Præsentation af produkt og skriftlig formidling

 

Hvilke værktøjer træner du?

  • Kampagnefilm
  • Handelskorrespondance
  • Hjemmeside
  • Økonomiske metoder
  • Regressionsanalyse