Vælg en side

Lektielæsning

Hvordan skal man få tid til at lave lektier, når man går i skole hele dagen, og gerne vil have tid til alt muligt andet også. Her er 6 gode råd. Find selv ud af, hvilke der virker for dig:

 

  • Brug en kalender, og planlæg, hvornår du læser lektier: Det kan være hver onsdag eftermiddag i Slottets studiecafé. Eller derhjemme, lige efter aftensmaden. Det er individuelt, hvor og hvornår lektielæsningen passer ind i en hverdag, hvor der også skal være tid til arbejde, venner og fodbold. Men det er en god idé at sætte specifikke tidsrum af til lektier.

 

  • Fokusér, når du er i gang: 
Luk døren til dit værelse, læg telefonen væk, og slå Messenger fra. Afleveringen bliver bedre og tager knap så lang tid at skrive, når du ikke hele tiden lader dig forstyrre.

 

  • Lav prioriteringslister: 
Har du meget skolearbejde, kan det være en god idé at opstille en prioriteringsliste. Det kan være fornuftigt at prioritere det, der først skal være færdigt, men der kan også være opgaver, som er vigtigere eller mere krævende end andre.

 

  • Lær at skimme tekster: Skimning er en læseteknik, hvor man holder et hurtigt tempo og ’scanner’ teksten frem for at nærlæse den. Læs alle overskrifter, og kig efter nøgleord og centrale begreber. Det kan også være smart for dig at fokusere din læsning sådan, at du kun læser det vigtigste grundigt. I langt de fleste tekster kan man finde en form for introduktion i starten og en opsamling eller konklusion til sidst.
    Tommelfingerreglen lyder altså, at de væsentligste afsnit at læse er de første og sidste. Det er dog ikke alle tekster, der egner sig til skimning og overfladisk læsning, eksempelvis matematiske tekster, som ofte kræver stor opmærksomhed og grundig læsning.

 

  •  Brug søgning og videoer
: Du ved, at I i morgen skal gennemgå et emne i relation til den kolde krig. Gå på Youtube, søg på emnet, og se et par videoer. Så har du lidt forhåndsviden om emnet, som kan være motiverende og gøre det lettere at forstå lektierne.

 

  • Læs avis/nyheder: 
Det giver ofte point hos læreren, hvis du kan demonstrere kendskab til relevante begivenheder og eventuelt perspektivere til disse. Det kan desuden hjælpe din forståelse og motivation for fagene, hvis du kender til aktuelle begivenheder fra politik, erhvervsliv, forskning mm.

med inspiration fra www,mentordanmark.dk