Vælg en side

Spansk A

Spansk handler om mundtlig og skriftlig kommunikation på sproget, men også om kendskab til samfundsmæssige og kulturelle forhold i de spansktalende lande – i alt 21 lande i verden har spansk som første sprog.

 Du kommer til at arbejde med forskellige teksttyper, dokumentarer og film på spansk, og eftersom vi er et handelsgymnasium, vil du også arbejde med erhvervsrelaterede emner. Du vil opbygge et ordforråd til de gennemgåede emner og få kendskab til den spansktalende verdens forskelligheder både på det sproglige område og på det kulturelle.

 Spansk er et A-fag, og det forventes, at du vil være i stand til at formulere dig på et nogenlunde flydende og korrekt spansk efter tre års undervisning. Faget afsluttes med en skriftlig og/eller mundtlig eksamen.

Spansk ligner de øvrige sprogfag mht. taksonomiske niveauer. Du kommer i tværfaglige opgaver til at arbejde med følgende 3 niveauer på spansk:

  • Redegørelse
  • Analyse
  • Diskussion/vurdering

 En redegørelse er en beskrivelse eller forklaring af et begreb, som du ønsker at anvende i en opgave. Det kan også være en information, som kræver nærmere forklaring for at være relevant for din opgave.

 I analysen skal du anvende en metode fra de humanistiske fag for at gå dybere ned i teksten, filmen eller dokumentaren. Det kan f.eks. være reklameanalyse, sproglig analyse (en tale, et digt, en avisartikel), filmanalyse, kommunikationsanalyse (især non-fiktionstekster), etc.  Analysen er vigtig, da den skal danne base for din diskussion, som til sidst fører dig til konklusionen på opgaven.

 For at lave en god diskussion skal du kunne se flere sider af samme sag. Du skal stille fordele og ulemper op mod hinanden og argumentere for, hvorfor du konkluderer, som du gør. At være kritisk med de resultater og informationer, du har opnået, er meget vigtigt for at skrive en god opgave.

Efter 3.g kan du komme op i skriftlig spansk, hvor du skal skrive i én af følgende skrivegenre (kravet er kun 250 ord):

  • Artikel (til et skoleblad f.eks.)
  • Læserbrev
  • Brev (til familie, venner, etc.)
  • Dagbog/Blog
  • Handelsbrev/-mail

 

I undervisningen kan du desuden blive bedt om at lave kortere opgaver som resumé af en tekst/film/dokumentar eller en genfortælling af en tekst.