SO5: Modeller
(Årgang 2023-2026)
Dato | Aktiviteter |
Uge 50-3 Normalt skema i de enkelte fag |
I en time inden jul gennemgås en PP om forskellige modeltyper og formål med forløb.
Introduktion af de forskellige dele af projektet i de tre fag.
Der arbejdes hen mod at der kan laves forsøg i uge 4. |
Uge 4 |
Forsøg i fysik og kemi. Se skema. Efter I har lavet forsøg, kan I lave alt i de fire afleveringer, der hører til SO5, se under opgaven. |
Uge 5 3 blokdage |
Onsdag, torsdag og fredag arbejder I kun med de fire afleveringer i SO5, og fredag fremlægger I. Tidsplan og organisation af fremlæggelser aftales nærmere. |
Uge 9 | Én undervisningstime til refleksionsskrivning og evaluering af forløbet |
SO5 er et fagligt samspil mellem de naturvidenskabelige fag (kemi B og fysik A/B) og matematik A/B, i december 2024-februar 2025.
Det, du gerne skulle få ud af at arbejde med projektet, er helt overordnet at få nogle erfaringer og læring i at arbejde med mange forskellige typer af modeller, fra en visualisering af de indledende mere eller mindre løse tanker og hypoteser til testbare matematiske og naturvidenskabelige hypoteser / modeller.
Ud over dette er der fokus på behandling af måleresultater og fejlkilder på baggrund af de faglige traditioner i fysik og kemi, bl.a. under anvendelse af forskellige statistiske værktøjer (fra matematik).
Der udleveres detaljerede oplæg i de tre fag.
Grupper: Afhængig af klassestørrelse. I små klasser: 2-3 elever i hver gruppe, i store klasser 3-4 elever. Det er samme grupper i hele forløbet. Klasserne vil få nærmere besked. Lærerteamet sammensætter grupper. Eventuelt kan lærerne bede jer selv om at danne grupper.
Slutproduktet til dette SO-forløb er:
- en fremlæggelse, som skal holdes fredag i uge 5.
- 4 afleveringer
- Refleksionsskrivning
Fremlæggelse: Grupperne vælger selv hvad de fremlægger og dermed også indholdet i den PowerPoint (eller et andet format), der afleveres i den sammenhæng. Det forventes dog, at modeller har en central plads i fremlæggelsen. Og ikke kun de sidste ”færdige” modeller, men også alle skridt på vejen. Så altså:
- Hvilke typer modeller har I anvendt?
- Hvordan har I anvendt modellerne?
- Hvor har I anvendt modellerne og til hvad?
- Vis eksempler på jeres modeller?
- Vurdering af jeres modeller (fordele, ulemper, anvendelsesområder / begrænsninger)
- idealiseringer og forsimplinger (fx ting man ser bort fra)
Ud over dette kan der fx også være uddrag af databehandling / beregninger og konklusioner.
Hver gruppe fremlægger for lærere og én (evt. 2) af de øvrige grupper. Fremlæggelsen tager 7-9 minutter. Herefter svarer gruppen på spørgsmål fra den / de andre grupper og lærerne. Hver gruppe er ”på” ca. 15 minutter.
Afleveringer: Der er i alt 4 afleveringer, hver med fordybelsestiden 3 timer, som alle afleveres i slutningen af uge 5, og som I arbejder med løbende i uge 1-5, særligt mandag og tirsdag i uge 5.
Den ene aflevering er jeres præsentation, fx PP nævnt ovenfor. Den afleveres torsdag.
Så er der en aflevering i matematik, en i fysik og en i kemi. I disse afleveringer er der fokus på emnet for SO5, men med hver sin faglige vinkel.
Detaljerede beskrivelser af projektrapportens dele og diverse krav til opgaven udleveres løbende af lærerne.
Refleksion: afleveres i uge 9. I får et oplæg til dette, og skal bare sætte jeres refleksionsskema fra tidligere.
- at du får en fornemmelse for forskellige typer af modeller og deres anvendelsesområde samt styrker og svagheder
- at der sker en faglig fordybelse inden for de tre fag (inden for begreber som model/hypotese/teori samt empirisk afprøvning, og oplever sammenhængen mellem disse),
- kollaborativ skriftlig faglig formidling på tværs af fag (i aktuel fagkombination/genre).
- at du får nogle erfaringer og læring, der kan anvendes i SOP-sammenhæng (og dine senere studier).
Særlige fokuspunkter i forbindelse med forløbet
Opnår kendskab til / arbejder med:
- forskellige modeltyper og deres anvendelse, forhold mellem model og virkelighed, herunder begrænsninger, idealiseringer osv.
- hypotesers og modellers rolle. Forhold mellem teori og praksis
- at producere eksperimentel empiri og anvende det korrekt.
- videnskabelig dokumentation og kommunikation indenfor naturvidenskab/matematik.
- præsentationsformer, formidling, kendskab til genrer.
- kombinere viden og metoder fra de indgående fag med henblik på problemløsning.
- refleksion over bl.a. ovenstående ting.
Fokuspunkter fra fagene og metoder
Se under fanen præsentation
I får feedback på jeres præsentation og på de tre SO5-afleveringer i matemtik, fysik og kemi. Bedømmelsen er med karakter og bedømmelsen sker ud fra punkterne anført under fanen Mål og Metoder. I får kommentarer og karakter fra hver af jeres lærere.Det sker senest i uge 8. I uge 9 får I en matematik / SO-time til at udfylde reflektionsskemaet. SO5-delen til dette udleveres på Lectio.
- Der er en linje fra SO1 i forbindelse med kollaborativ skrivning, men her i helt andre fag, hvor man må have en anden tilgang til dette.
- Der er en linje fra SO3 i forbindelse med at producere egen empiri (og anvende den fornuftigt) og arbejde innovativt (kreative modeller),
- Der er en linje fra SO4 mht. skriftlig faglig formidling på tværs af fag (her bare i grupper og i helt andre fag og en helt anden genre),
- Forløbet peger frem mod SO6 og SOP med analyse af empiri med faglig teori.