


PU (produktudvikling)
Nb: Tidsplanen kan variere i klasserne
Ugenr. | Emne | Gennemgang |
32-33 | Introduktion til PU og procestapet |
Introduktion til PU -emne -struktur Procestapet, gruppeopdeling, gruppekontrakt. Samfundsfag om velfærd og empiri. |
33 | Problem-identifikation | Idégenerering til problemer, problemtræ, indledning, problemformulering |
34, 35, 36 |
Problemanalyse |
Udarbejdelse af problemanalyse Informationssøgning – oplæg af bibliotikar. Problemstillingen dokumenteres gennem egne empiriske undersøgelser (kval./kvant.) og viden-indsamling fra nettet/litteratur (valide kilder), samt egne argumenter |
37, 38 |
Produktprincip |
Redegørelse for hvordan og i hvilken sammenhæng produktet skal bruges, herunder inddragelse af brugerne. Opstilling af målbare krav Personaoplæg Idégenerering til løsningsforslag, Kravmatrix, udvælgelse af løsning samt uddybning af det valgte produkt (produktmodning), løsningspræsentation. |
39-40 | produktvurdering |
Fiktiv produkttest.
I laver en konklusion på projektet ift problemformuleringen. |
40-41 | Refleksion |
Refleksioner over gruppearbejde og rolle. Belbintest, forberedelse til eksamen. |
41 | Eksamen | Individuel eksamen der tager udgangspunkt i gruppens procestapet. |
Kan du komme frem til ideer, der udvikler bedre, smartere, billigere eller helt nye løsninger til velfærdsområder som f.eks. skoler, sygehuse, plejehjem, infrastrukturen, handicapområdet, politi, børnehaver, osv? Det er udfordringen i dette forløb, samtidig med, at du på faglig korrekt måde med fagene teknologi og samfundsfag lærer at finde, formulere, dokumentere og formidle et problem og dets mulige løsning. Det hjælper dig til at arbejde selvstændigt med egne ideer på 2. og 3.år
De faglige mål vi arbejder med:
Det overordet mål er at lære dig selvstændigt at gå i gang med og strukturere den første del af en produktudviklingsproces på baggrund af viden om samfundsmæssige problemstillinger
Konkrete mål for din læring i PU:
- Finde og undersøge et problem i en samfundsmæssig, faglig sammenhæng ved brug af relevant teori og metode
- Udarbejde en håndterbar problemformulering
- Gøre dig klogere på hvordan du genererer idéer
- Blive dygtigere til at opstille og begrunde krav til teknologiske løsninger
- Udarbejde et udkast til et produkt og begrunde, i hvilken grad det lever op til de stillede krav og løser problemet
- At du kan dokumentere projektets faser og resultater
- At du kan dokumentere og reflektere over gruppens arbejdsproces.
Fagligt indhold i PU forløbet
- De første faser i et produktudviklingsforløb: problemidentifikation, problemanalyse og produktprincip
- Relevant samfundsfaglig viden: teorier om velfærdsmodeller samt særligt kendskab til den danske velfærdsmodel
- Viden om metoderne kvalitativ og kvantitativ, samt vidensbegreberne normativ over for deskriptiv
- Informationssøgning, kildekritik samt kildedokumentation
- Idégenerering: Brainstorm, omvendt brainstorm, skitser, associationsteknik
- Opstilling af produktkrav: testbare krav, kravmatrix
- Dokumentation af projektets faser og resultater: Via procestapet indeholdende f.eks. problemtræ, indledning, grafer, analyser, persona, ideskitser, konklusioner, Belbin teamroller…
Dit slutprodukt:
Procestapet: Her dokumenterer du de tre måneders arbejde med samfundsproblemet og ikke mindst din teknologiske løsning. Det gør du på et 5 meter langt procespapir hvor du og din gruppe har tegnet, klistret og sat skrevne afsnit på. Det danner afsæt for den interne prøve
Din karakter for den individuelle prøve kommer på dit endelige eksamensbevis, hvor det tæller for 1/4 af en karakter