Vælg en side

ØG

(økonomisk grundforløb)

 

Uge 36-37 Forløb 1: kan Uddannelse betale sig?
Uge 37-38 Forløb 2: Black Friday
Uge 41 Forløb 3: Det Gode Studieliv
Uge 43-44 Eksamen

 

Formålet med ØG er, at man som elev får kendskab til og forståelse for økonomisk tænkning. I økonomisk grundforløb vil du blive præsenteret for en række økonomiske grundbegreber; blandt andet det økonomiske kredsløb, prisdannelse, forbrug, skat, lån, opsparing og det private budget. Der vil især være fokus på privatøkonomi.

  • Når du flytter hjemmefra, skal du selv til at styre din økonomi. Det er vigtigt at holde styr på faste udgifter og variabelt forbrug og kunne beregne sit rådighedsbeløb.
  • Hvilke konsekvenser vil det have for økonomien, hvis de dyre sneakers bliver købt, fordi de bare er nice to have.
  • Hvorfor er det en dårlig idé at optage et kviklån til at finansiere sit overforbrug.
  • Balance mellem arbejdsliv og familieliv.

Ovenstående er nogle eksempler på problemstillinger, som du vil komme til at arbejde med i undervisningen.

Fagets identitet

 ”Det økonomiske grundforløb udgør den gymnasiale introduktion til økonomisk teori. I forløbet sættes de økonomiske profilfag, afsætning, international økonomi og virksomhedsøkonomi i spil gennem arbejdet med problemstillinger omkring privatøkonomiske beslutninger. Endvidere introducerer det økonomiske grundforløb eleverne til de kompetencer, der knytter sig til det at være økonom.” jvf. læreplan

Arbejdsformer

Problembaseret, hvor der bliver taget udgangspunkt i nogle virkelighedsnære problemstillinger/opgaver. Der vil I undervisningen blive arbejdet med de tre kernestofområder:

  • Markedsøkonomi
  • Privatøkonomi
  • Økonomiske metoder

Der gennemføres i løbet af undervisningen tre problemorienterede forløb.

 

Forløb

Evalueringsform

Individuelt/Gruppe

Kan uddannelse betale sig?

PowerPoint

Gruppe

 

Black Friday 

 

Skriftligt notat

 

Gruppe

 

Det gode studieliv

 

PowerPoint

Individuelt

 

Løbende Evaluering

Efter hvert forløb gives formativ evaluering, hvor en af underviserne forklarer eleven/gruppen, hvad der kan forbedres i forhold til eksamen i det økonomiske grundforløb. Udgangspunktet er, at hvert forløb potentielt set kan anvendes til elevens præsentation i forbindelse med den mundtlige eksamen. Der må IKKE gives karakterer i løbet af det økonomiske grundforløb, kun til den afslutende eksamen. 

 

Eksamen i økonomisk grundforløb

Der afholdes en intern individuel mundtlig prøve. Grundlaget for prøven er elevens forløb. Prøvetiden er ca. 20 minutter. Der gives ingen forberedelsestid. Prøven er todelt. De første 5 til 7 minutter skal eleven præsentere selvvalgte elementer fra et problemorienteret forløb. Dernæst former prøven sig som en samtale mellem elev og de to deltagende lærere med afsæt i elevens præsentation og med perspektivering til det økonomiske grundforløbs øvrige kernestof. Karakteren kommer på eksamensbeviset (vægt 0.25). (eksamen afholdes i perioden uge 43-44).