Vælg en side

SO2: Digitalisering, design & innovation


(
Årgang 2019-2022)

Uge 16:

Ét modul, se lectio.

Intro til SO-forløb med fysik- og biologilærer: Gruppedannelse; Emnevalg; Introduktion til synopsis.

Desuden vil alle fysik- og biologitimer i uge 16-19 vil bliver brugt på undervisning i relevante emner. 

Torsdag 7. maj:

Blokdag

Hvor: Teams/Discord

Hvornår: 8.15-15.20

Dagen starter med peer feedback. Hver gruppe skal give feedback en anden gruppes synopsis. Derefter kan I gå i gang med projektarbejdet.

Se i lectio, hvilke lærere er tilstede i de enkelte moduler.

Husk også at I skal i kontakt med jeres procesvejleder mindst én gang om dagen.

Fraværstjek i starten af første og sidste modul

Mandag 11. maj: Blokdag

Hvor: Teams/Discord

Hvornår: 8.15-15.20

Grupperne arbejder selvstændigt på deres projekt, men med mulighed for vejledning undervejs.

Se i lectio, hvilke lærere er til stede hvornår.

Husk også, at I skal i kontakt med jeres procesvejleder mindst én gang om dagen. Og at I skal skrive i jeres logbog hver dag.

Fraværstjek i starten af første og sidste modul

Tirsdag 12.maj: Blokdag

Hvor: Teams/Discord

Hvornår: 8.15-15.20

Grupperne arbejder selvstændigt på deres projekt, men med mulighed for vejledning undervejs.

Se i lectio, hvilke lærere er til stede hvornår.

Husk også at I skal i kontakt med jeres procesvejleder mindst én gang om dagen. Og at I skal skrive i jeres logbog hver dag.

Fraværstjek i starten af første og sidste modul.

Onsdag 13.maj

Hvor: Teams/Discord

Hvornår: 8.15-11.35

Grupperne arbejder selvstændigt på deres projekt, men med mulighed for vejledning undervejs.

Se i lectio, hvilke lærere er til stede hvornår.

Husk også at I skal i kontakt med jeres procesvejleder mindst én gang om dagen. Og at I skal skrive i jeres logbog hver dag.

Fraværstjek i starten af første og sidste modul.

Evaluering af forløbet i klassen

Onsdag 20. maj

 

Deadline: jeres hjemmeside skal være færdig.
Torsdag 4. juni

I får skriftlig feedback fra lærerne.

 

I dette forløb er fagene fysik, biologi, informatik/komIT og dansk gået sammen om en fælles opgave.

For få år siden havde alle gymnasieelever tasken fuld af skolebøger. Sådan er det ikke længere. Langt de fleste undervisningsmidler er digitale, og formidles i i-bøger og på hjemmesider. Det er godt for ryggen, men spørgsmålet er, om det også altid er godt for læringen? I SO2 har vi en udfordring til jer: I skal opbygge en hjemmeside med undervisningsmateriale, som I gerne selv ville undervises efter. Materialet skal kunne anvendes  i fysik- eller biologitimerne i en nystartet 1.htx-klasse.

Det faglige indhold til hjemmesiden vælger I selv, men faglærerne fortæller, hvilke emner I kan vælge fra. I ugen lige efter påskeferien vil I have et modul, hvor både jeres biologi- og fysiklærer er til stede. De vil fortælle om forløbet, og så vil de sætte jer i gang med at lave en synopsis. I synopsen skal I beskrive hvilket emne og teori, I vil benytte.

I har tre og en halv projektdag til at udføre arbejdet, med start fredag den 7. maj. Den første lærer I har, vil gennemgå projektet, og derefter skal I lave peer review, dvs. give feedback på hinandens synopser. Resten af tiden arbejder I selvstændigt, men der er altid lærere til stede, som kan vejlede og hjælpe jer videre. I kan se i lectio, hvornår de forskellige lærere er til stede. Hvis jeres egen faglærer ikke er der, er der sansynligvis en anden lærer med samme fag, som kan hjælpe.

Desuden får hver gruppe en procesvejleder, som I skal i kontakt med, mindst en gang hver dag. I bruger jeres procesvejleder til at tale om, hvor langt i er nået med opgaven, hvordan I fordeler arbejdet mellem jer i gruppen osv. Alle grupper skal skrive logbog hver dag, og dele den med jeres procesvejleder, så de kan følge med i jeres arbejde.

 

Lærere:

Informatik/kommIT: Maria Lomann (1r), Erik Lund (1x), Georg Strøm (1s)

Dansk: Tone Stenulm-Gøksøyr (1r+1x), Marianne Bo Jacobsen (1s)

Fysik: Emil Carlé (1r+1x), Georg Strøm (1s)

Biologi: Katrine Rønne Rostgård (1r, 1s, 1x)

 

1r

Proces-vejleder

1s

Proces-vejleder

1x

Proces-vejleder

Benjamin, Emil, Josefine

mjl

Frederik, Anna, Lukas, Mads N

gst

Amalie, Anna, Mads, Vilhelm

eca

Alex, Janich, Mathias

mjl

Annabel, Sebastian S, Oliver

gst

Alexander, Isabel, Andreas, Toke

eca

Janus, Naomi-Ha

mjl

Ida, Maram, Sara, Selva

gst

Caroline, Christian, Rune

erl

Felix, Nicklas, Mikkel, Jason

mjl

Julie, Lenea, Mads B

gst

Emma, Evelina, Nurhan, Kian

erl

Lucas, Marc, Mathias, Nico

tgc

Lærke, Lærke, Sofie S

mbj

David, Emmanuel, Valdemar

erl

Magnus, Oscar, Mathias, Oliver

tgc

Mikkel J, Albertine, Sebastian L

mbj

Frederik, Kristian, Mathias, Niklas

erl

Nicolai, Peter, Rasmus

karo

Magnus, Mikkel P, Rasmus, Victor

mbj

Mikkel, Andreas, Samuel

tgc

Mads, Nichi, Rasmus

karo

Hafso, Natasha, Sofie K, Zozan

mbj

Janus, Mads, Simon, William

tgc

Marc, Pascal, Theo

tgc

 

En hjemmeside per gruppe. hjemmesiden skal kunne anvendes i enten fysik- eller biologiundervisningen for en 1.htx-klasse i staren af skoleåret.

Hjemmesiden består af min. 4 undersider:

  • 1 underside med fagligt, teoretisk stof, som er illustreret/formidlet, på en måde, så det egner sig til undervisningsbrug til målgruppen.
  • 1 underside til “fri leg” over jeres tema. I vælger altså selv om siden skal indeholde animation, interaktive opgaver , en nyhedsartikel med ny viden om emnet, eller noget helt andet, så længe det stadig giver mening overfor målgruppen.
  • 1 underside med refleksion over dansk- og kommunikationsfaglige valg. Målgruppen for denne webside er jeres lærere
  • 1 underside med logbog og selvrefleksion:
    • Selvrefleksion: Hvad har I lært I dette forløb? Hvad vil I gerne være bedre til? Hvad ville I gøre anderledes, hvis I skulle starte forfra?
    • Logbog: Skrives hver dag i forløbet. Skriv hvor langt i er kommet, hvordan arbejdet er fordelt mellem jer, hvilke udfordringer I er løbet ind i, og hvad I ellers finder relevant. 

 

 

SO-faglige mål: 

  • Anvende viden og metoder fra forskellige fag til at skabe ét fælles produkt
  • Forholde jer kritisk til jeres eget arbejde.
  • Formidle jeres viden skriftligt og digitalt, på en måde så den passer til målgruppen.
  • Planlægge jeres egen tid, fordele arbejdsopgaver

Faglige mål fra fagene: 

Dansk:

  • udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret på skrift
  • anvende forskellige skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst
  • demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
  • reflektere over fagets identitet og metoder, herunder retorisek virkemidler, samt sprog- og medieanalytiske begreber og metoder. 

Naturvidenskabelige mål: 

  • Opnå og formidle teori indenfor et kernestofområde. 

Informatik/kommIT:

  • gennemføre og dokumentere produktionen af et IT-produkt ved anvendelse af relevante teorier, metoder, modeller samt ved inddragelse af relevant hard- og software
  •  lave en grundig forundersøgelse som danner grundlag til jeres valg og fravalg i hjemmesidedesignet 
  • tage stilling til målgruppen og til kommunikationskanalens muligheder og begrænsninger.
  • reflektere over fagets identitet og metoder, herunder omkring sidens visuelle udtryk med afsæt i Gestaltlovene, samt metoder til design og test af brugerflader 

I får skriftlig feedback fra alle lærere:

Biologi/fysik: Får jeres målgruppe korrekt, relevant og brugbar viden om jeres naturvidenskabelige emne?

Dansk: Reflekterer I over jeres eget produkt, med inddragelse af metoder og faglige begreber fra danskfaget (f.eks. retoriske virkemidler, billedanalyse, nyhedskriterer)

KommIT/Informatik: *Brugervenlighed 

 

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.