SO5: Modeller
(Årgang 2018-2021)
Dato | Aktiviteter |
December, januar samt uge 5 | Der arbejdes med matematikdelen/rapportskrivning/opstilling af hypoteser til eksperimentel afprøvning i fysik og kemi. |
Uge 5-6 | Projektuge: Forsøg i fysik og kemi samt rapportskrivning |
Uge 8 | Rapporten afleveres senest klokken 20 søndag den 23. februar. |
I løbet af december 2019 eller januar 2020 afvikles et forløb i matematik, hvor I bliver rustet til at klare opgaven teoretiske elementer. Ud over dette:
I får alle timerne nævnt ovenfor til at arbejde med opgaven i skoletiden.
Herudover må der påregnes ca. 14 timers fordybelsestid, der ligger uden for skoletiden. Disse fordeler I jævnt hen over projektperioden efter behov.
I skal skrive en rapport bestående af fem dele.
Rapportens længde: 15-25 sider.
Der arbejdes gennem hele forløbet i de samme grupper bestående af tre-fire personer. Uddelegering er strengt forbudt! Man lærer kun af det man selv har været med til at lave. Indskrivning kan evt. uddelegeres.
- Matematisk model, og forhold mellem model og virkelighed. Begrænsninger. Idealiseringer.
- Hypotesers rolle. Forhold mellem teori og praksis.
- Forskel på ren matematik og matematik i anvendelse.
- Videnskabelig dokumentation og kommunikation indenfor naturvidenskab/matematik.
- Fagligt relevante studie- og arbejdsformer.
- Præsentationsformer, formidling, kendskab til genrer.
- Kombinere viden og metoder fra de indgående fag med henblik på problemløsning.
- Refleksion over bl.a. ovenstående ting. Denne del ligger efter, at I har fået opgaven retur. En af de 15 timer i matematik går til dette.
Faglige mål/fokuspunkter fra fagene:
Differentialligninger (neddroslet til 2.g) i matematik, Newtons afkølingslov i fysik (i 2r og 2x)/radioaktivitet i 2s, samt reaktionskinetik i kemi.
Ud fra bedømmelseskriterierne i de indgående fag, altså både fra SO og fra matematik, fysik og kemi. Det, der står i afsnittet “særlige fokuspunkter i forbindelse med SO” (faglige mål)er det primære, da det er elementer i alle dele af opgaven. I fx “genrekendskab” ligger, at I ved hvordan man arbejder og formidler i de tre fag. I kender fagenes identitet og traditioner.
Tekst kommer snart.