Prrogressionsplan for SO HHX
Her kan du læse om, hvad hvert SO-forløb bidrager med, så du bliver klar til at skrive SOP i 3G
SO1: Digitalisering og Markedsanalyse
Forår, 1g, Fag: Af, If, Mat
- Gruppeprojekt
- Opgaven stilles af lærerne
- Hvilke studiekompetencer træner du?
- Gruppedynamik
- At lave og følge en arbejdsplan
- At søge vejledning og tage ansvar
- At arbejde ud fra en hypotese
- At lave arbejdsspørgsmål
- Mundtlig præsentation
- Hvilke værktøjer træner du?
- Hypotetisk-deduktiv metode
- Online spørgeskemaundersøgelse
- Matematisk behandling af hårde (kvantitative) data
- Hjemmeside i WordPress
SO2: Globalisering
Forår, 1g, fag: Mat, Iø; Sa
- Gruppeprojekt
- Opgaven stilles af lærerne
- Hvilke studiekompetencer træner du?
- Gruppedynamik
- At søge vejledning og tage ansvar
- At arbejde ud fra en problemstilling
- Forskellen på redegørelse, analyse og diskussion/vurdering
- Mundtlig præsentation
- Hvilke værktøjer træner du?
- Tværfaglighed → anvendelse af matematik i IØ og samfundsfag og omvendt.
- Anvende matematik i praksis i arbejdet med en tværfaglig problemformulering.
- At arbejde problemorienteret ud fra en problemformulering og underspørgsmål på de taksonomiske niveauer
- Litteratursøgning/ informationssøgning, kildehenvisninger og litteraturlister i Word??
- Anvendelse af powerpoint som redskab i fremlæggelsen.
SO3: Strategiforløbet
Efterår 2g, Fag: Af, Vø
- Gruppeprojekt
- Opgave og arbejdsspørgsmål stilles af lærer
- Hvilke studiekompetencer træner du?
- Gruppedynamik
- At søge vejledning og tage ansvar
- At arbejde ud fra en case
- Skriftlig formidling
- Hvilke værktøjer træner du?
- Casemetode
- Rapportskrivning
- Indholdsfortegnelse, sidetal, kildehenvisninger og litteraturlister i Word
SO4: Kultur, marked og kommunikation
Efterår, 2g, Fag: Da, Eng, Ty, Sp
- Opgaven stilles af lærerne
- Hvilke studiekompetencer træner du?
- Gruppedynamik
- At lave og følge en arbejdsplan
- At søge vejledning og tage ansvar
- Mundtlig præsentation og skriftlig formidling
- Hvilke værktøjer træner du?
- Film- og reklameanalyse
- Reklamefilm
- Newsletter
- Hjemmeside
SO5: Dansk-historieopgaven
Forår 2g, Fag: Da, Hi
- Individuelt projekt
- Opgaven stilles (som hovedregel) af lærerne
- Hvilke studiekompetencer træner du?
- At arbejde selvstændigt
- At lave og følge en arbejdsplan
- At søge vejledning og tage ansvar
- At arbejde ud fra en opgaveformulering (som i SO2)
- At søge og udvælge information
- At skrive en rapport (som i SO3)
- At kende forskel på redegørelse, analyse og diskussion/vurdering
- Hvilke værktøjer træner du?
- Rapportskrivning (som i SO3)
- Indholdsfortegnelse, sidetal, kildehenvisninger og litteraturliste
- Informationssøgning
- Faglig formidling
- Den videnskabelige basismodel
- Analyse og perspektivering af tekster
- Kildebrug, kildekritik, historisk metod
SO6: Bæredygtighed
Efterår, 3g; Fag: Eng og In/Vø/Iø
- Gruppeprojekt
- Opgave og arbejdsspørgsmål formuleres af gruppen
- Hvilke studiekompetencer træner du?
- Gruppedynamik
- At søge vejledning og tage ansvar
- At undres, og formulere et undringsspørgsmål
- At lave taksonomiske arbejdsspørgsmål
- Hvilke værktøjer træner du?
- Den videnskabelige basismodel
- TV-indslag/video
SO7: mini-SOP
Efterår, 3g; Fag: Et studieretningsfag og et andet fag
- Individuel opgave
- Lærerne vælger fag
- Opgave og arbejdsspørgsmål formuleres af dig selv
- Hvilke studiekompetencer træner du?
- At lave og følge en arbejdsplan
- At søge vejledning og tage ansvar
- At undres og formulere et undringsspørgsmål
- At lave taksonomiske arbejdsspørgsmål
- At kombinere fag og metoder
- At skrive en rapport
- At fremlægge mundtlig baseret på rapporten
- Hvilke værktøjer træner du?
- Den videnskabelige basismodel
- Krav til rapportgenren
- Krav til powerpoint
- Informationssøgning
- Indholdsfortegnelse, sidetal, kildehenvisninger og litteraturliste
- Metode
SOP: HHX
- Fag, emne, opgave og arbejdsspørgsmål vælges og formuleres af dig selv
- Hvad skal du kunne?
- Planlægge din tid og arbejde struktureret
- Søge vejledning og selv tage ansvar
- Identificere og formulere en problemstilling, baseret på en undren
- Tænke tværfagligt og reflektere over fagenes metoder og bidrag til opgaven
- Udvælge og reflektere over metoder
- Indsamle, udvælge og arbejde med informationer
- Skrive en faglig rapport og præsentere den mundtlig
- Hvilke værktøjer skal du kunne?
- Den videnskabelige basismodel
- Krav til rapportgenren
- Krav til powerpoint og mundtlig præsentation
- Informationssøgning og databehandling
- Fagenes metoder
- Indholdsfortegnelse, sidetal, kildehenvisninger og litteraturliste