SO6: Bæredygtighed
(Årgang 2021-2024)
Onsdag 11.10 Hvor: Klasselokaler Hvornår: se lectio |
Forløbet introduceres i klasserne Bagefter arbejder I på jeres egen undersøgelse i studieretningsfaget. Der registreres fravær i 3. modul i jeres klasse. Fortsat arbejde med undersøgelse og problemstilling. I afleverer delaopgave 1 i lectio, frist er i dag kl 23.59. I får feedback på den torsdag eller fredag. |
Torsdag 12.10 Hvor: På skolen Hvornår: på lectio |
Hver gruppe arbejder videre med manuskript til tale/kommunikationsanalyse/argumentationsanalyse. Hver gruppe skal være i kontakt med deres engelskvejleder før kl 11.35. Der registreres fravær i kantinen i 3. modul. |
Fredag 13.11 Hvor: på skolen Hvornår: se lectio |
Manuskriptet færdiggøres og øves Fremlæggelser for engelsklærer og opponentgruppe Individuel reflekssionsskrivning og evaluering, inden grupperne går hjem. |
I SO6 arbejder fagene engelsk og et af jeres studieretningsfag (IØ, VØ, Innovation) sammen om emnet Bæredygtighed.
I tilegner jer en masse ny viden og relevante metoder. I arbejder selvstændigt med en relevant problemstilling, ved hjælp af viden, metoder og redskaber fra fagene. Til sidst formidler I resultaterne af jeres arbejde i form af et manuskript til tale.
Onsdag, torsdag og fredag er i på skolen. I arbejder i grupper hele ugen. I kan altid opsøge lærerne for hjælp og vejledning.
De involverede lærere ser frem til nogle spændende dage i bæredygtighedens tegn:
Virksomhedsøkonomi: Andrs Juhl (aju)
Innovation: Jette Broch Linnemann (jli)
International Økonomi: Flemming van Hauen (fha), Lisbeth Kruse Hansen (lkh)
Engelsk: Brian Malmberg (brma), Ian Wilson (iwi), Stine Threms (stt), Marianne (mwn), Satu Helenius Olsen (sao)
Delopgave 1: Afhængig af studieretning gennemfører hver gruppe en undersøgelse, som er tilrettelagt af faglærerne i henholdsvis VØ, IØ og Innovation. I undersøgelsen skal hver gruppe min. inddrage to engelsksprogede tekster. Resultaterne af undersøgelsen skal inkluderes i manuskript til tale.
Delopgave 2: Du er universitetsstuderende fra et business college i et selvvalgt engelsktalende land. Du er blevet bedt om at holde en tale om bæredygtighed til verdensmålskonference i FN. Resultaterne af undersøgelsen fra henholdsvis VØ, IØ og Innovation skal inkluderes i talen.
Hver gruppe skal producere et manuskript til tale jf. genren til skriftlig eksamen i Engelsk A. I Manuskript til tale skal følgende implementeres:
– Ciceros pentagram
– modes of persuasion
– Toulmins argumentationsmodel
– min. to retoriske virkemidler.
Endelig produkt:
Talen fremlægges for faglærer og en opponentgruppe.
Udover talen skal overvejelserne i metodeanalysen præsenteres. Det forventes at hver gruppe forholder sig kritisk til metodevalg. Efterfølgende dialog mellem opponentgruppe og lærer.
Alle i gruppen skal være aktive i fremlæggelsen, som foregår på engelsk.
Ca. 20 min pr. gruppe.
Opgavekrav til manuskript til tale:
Talens varighed: 3-5 min
Genrekrav:
https://skriftligeksameniengelskhhx.systime.dk/?id=141
tjekliste: https://skriftligeksameniengelskhhx.systime.dk/?id=146
Krav til undersøgelse i studieretningsfag:
I Innovation: I skal inden udarbejdelse af manuskript til tale, udarbejde et notat af en dansk virksomhed/organisation, som arbejder med bæredygtighed eller tilstræber sig herefter. Det er vigtigt ved valg af virksomhed, at bæredygtighed er gennemsyret i hele virksomheden, eller at det indgår i vigtige dele af virksomhedens aktiviteter. Efter valg af virksomhed, skal I:
- – Skitsere virksomhedens forretningsmodel, hvorunder bæredygtige aktiviteter fremhæves og begrundes.
- – Forklare, hvorledes virksomhedens forretningsmodel bliver påvirket af samfundstendenser
- – Vurdere, hvilke af FN’s verdensmål/delmål virksomheden opfylder
- De vigtigste konklusioner fra jeres notat, skal indgå i jeres manuskript til tale.
I Virksomhedsøkonomi: Generelle forhold omkring CSR/bæredygtighed på markedet, samt undersøgelse af en konkret virksomhed som eksempel på, hvordan danske virksomheder arbejder med CSR/bæredygtighed i praksis. Se hele opgaveformuleringen her: Opgaveformulering til VØ
I International økonomi: Belyse en konkret samfundsmæssig problemstilling vedr. miljø, klima eller bæredygtighed i forhold til en dansk virksomhed der arbejder med bæredygtighed, eller hvor bæredygtighed indgår i vigtige dele af virksomhedens aktiviteter.
Diskuter hvordan denne samfundsmæssige problemstilling kan imødegås med eksempelvis miljø- og klimapolitik samt hvilke konsekvenser/ betydning det har for samfundsøkonomien.
SO-faglige mål:
Eleverne skal kunne…
- Formulere og analysere en problemstilling ved at kombinere viden og faglige metoder fra forskellige fag.
- Perspektivere besvarelsen af en problemstilling i forhold til kulturelle, økonomiske og politiske temaer i samtiden med afsæt i begrebet bæredygtighed.
- Forholde sig kritisk til faglig information og eget arbejde.
- Formidle flerfaglige problemstillinger og resultater i et digitalt produkt.
Fagspecifikke mål:
Virksomhedsøkonomi:
- Virksomhedens samfundsansvar
- CSR aktiviteter (Ashridges model)
- CSR rapporteringens formål
- Virksomhedens kommunikation af samfundsansvar
- Nøgletal til analyse af CSR indsats
- Analyse af virksomhedens CSR indsats
International Økonomi:
- At belyse og analysere en konkret samfundsmæssig problemstilling vedr. miljø, klima eller bæredygtighed.
- Diskussion af hvordan miljøproblematikker og klimaforandringer kan imødegås med eksempelvis miljø- og klimapolitik, samt hvilke konsekvenser/ betydning det har for samfundsøkonomien.
Innovation:
- De tre former for bæredygtighed: Økonomisk bæredygtighed, social bæredygtighed og miljømæssig bæredygtighed
- Cirkulær økonomi
- Bæredygtige forretningsmodeller
- Aktuelle tendensers betydning for forretningsmodeller
- FN’s verdensmål
Engelsk:
- Økonomisk og erhvervsrettet fagsprog
- Metodebevidsthed non-fiktion
- Erhvervsrelaterede kommunikationsformer og kommunikationsstrategier (manuskript til tale)
- Tekster, der behandler emner inden for kultur-, samfunds- og erhvervsrelaterede forhold
- Faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
- Træning af genren manuskript til tale
Dialog og feedback fra opponentgruppe og faglærer. I forhold til feedback til grupperne vil der blive lagt vægt på, i hvilket omfang opgaven er besvaret ved hjælp af fagenes faglige mål.
- Gruppeprojekt
- Opgave og arbejdsspørgsmål formuleres af gruppen
- Hvilke studiekompetencer træner du?
- Gruppedynamik
- At søge vejledning og tage ansvar
- At undres, og formulere et undringsspørgsmål
- At lave taksonomiske arbejdsspørgsmål
- Hvilke værktøjer træner du?
- Skrivegenren
- metodebevidsthed