SO6: mini-SOP
(Årgang 2022-2025)
Uge 44 | En del er jeres af jeres timer i denne uge er mini-SOP-timer. Lærerne fortæller jer om klasens fælles tema, og introducerer metoder, kilder mm. |
Tirsdag den 5.11 |
Mini-SOP-dag på skolen. Vi starter med et fælles oplæg i Nordsalen, hvor I hører om den gode problemformulering. Resten af dagen er I i klasserne og arbejder på jeres problemformulering. Der er hele tiden 1-2 lærere till stede i hver klasse.
Mål: Mini-SOP-blanket afleveres senest 15.20: mini-sop-blanket 2024 |
Mandag den 11.11 | Senest i dag får du at vide, om din problemformulering er godkendt. |
Uge 46 | I ugens løb er en del af jeres timer lavet om til SO-timer. I arbejder selvstændigt med jeres opgave, og har mulighed for at få vejledning fra jeres lærere. |
Mandag d. 18.11 |
Skrivedag på skolen. Skrivedag på skolen. Du arbejder selvstændigt, enten i dit klasselokale, eller et andet sted på skolen. Der er vejledere til stede i kantinen. Hvis din egen lærer ikke er der, så husk at du kan spørge en anden lærer med samme fag. I løbet af dagen er der metodeworkshop. Se i lectio, hvornår det er din tur. Du får mulighed for at se metodeafsnit, der passer til lige præcis din fagkombination, og får mulighed for at snakke om, hvad der er godt og skidt. |
Tirsdag d. 19.11 |
Mini-SOP-skrivedag. Du arbejder enten derhjemme eller på skolen, efter aftale med dine vejledere. Der er ikke mulighed for vejledning, medmindre du laver en særlig aftale. Mini-SOP afleveres kl senest kl 23.59 |
Mandag d. 09-12 og tirsdag d. 10.12 |
Mundtlig prøve, 30 min til hver. Refleksionsskrivning og evaluering. |
Mini-SOP er en tværfaglig rapport, som forbereder dig til at skrive SOP.
Mini-SOP minder om den rigtige SOP på mange måder:
- Du skal selv skrive et udkast til problemformulering, og selv finde metoder og litteratur. Men lærerne hjælper dig.
- Du skriver i to fag: mindst ét er et studieretningsfag, og mindst ét er et A-fag.
- Du skal forsvare din mini-sop mundtligt.
- Du bliver både bedømt på:
- det faglige indhold
- de formelle ting, som korrekt opbygning af rapport, litteraturliste, metodeafsnit m.m.
- den mundtlige fremlæggelse og refleksion over metodevalg m.m.
Men mini-SOP er også anderledes end den rigtige SOP:
- Mini-SOP er 7-9 sider lang
- I mini-SOP har du ikke frit valg mellem fagene. Hver klasse har 1 eller 2 fagkombinationer, som er valgt på forhånd.
- Du har ikke helt frit valg med hensyn til emne og problemstilling. Hver klasse har et fælles tema, f.eks. Bæredygtighed. Spørg mini-SOP-lærerne hvad temaet er for din klasse.
- Du må gerne arbejde sammen med klassekammerater om at lave en god problemformulering. Jeres problemformuleringer skal dog være indbyrdes forskellige, men de må gerne ligne hinanden. For eksempel kan to elever have det samme undringsspørgsmål, men forskellige redegørende og analyserende spørgsmål. (OBS, OBS, OBS –> men selve mini-sop’erne skal være forskellige)
- Du må bruge AI i problemformuleringsprocessen, men ikke i arbejdet med selve mini-SOP: Tips til prompting Mini-SOP 2024
- Du får ikke en karakter for mini-SOP. Til gengæld får du en masse mundtlig feedback fra dine lærere, så du ved hvad du skal fokusere på, frem mod den rigtige SOP.
Noget af opgaven skrives her på skolen, mens resten skrives derhjemme. Du skal deltage i workshops, så du fx lærer, hvordan et metodeafsnit skal skrives. Se nærmere i tidsplanen.
Vi ser frem til at lave mini-SOP sammen med jer.
Fagkombination 1 | Fagkombination 2 | |
3a | VØ (Hanne), Da (Helle B) | IØ (Flemming), En (Ian) |
3b | Af (Steen), Da (Martin) | In (Özkan), Sp (Helle K) |
3c | Af (Jørgen), Da (Sira) | |
3d | IØ (Anna), Hi (Peter) | Af (Kristina), En (Satu) |
3e | Af (Martin H), Da (Kåre) | Af (Martin H), Hi (Christian) |
Du skal skrive en rapport på 7-9 sider, som lever op til de formelle krav, du kan se her: SOP, mini-SOP, DHO mmSOP, mini-SOP, DHO m.m.
Problemformuleringen laver du selv.
Du skal forsvare rapporten mundtligt. Til den mundtlige prøve vil begge dine lærere være til stede.
Den mundtlige prøve varer 30 minutter og består af:
- Et oplæg på 6-7 minutter, hvor du præsenterer din problemformulering, vigtigste resultater, samt overvejelser om de faglige metoder, du har anvendt + perspektivering til aktuelle emner (kulturelle, økonomiske og/eller politiske). I forbindelse med mini-SOP lægger vi særlig vægt på, at du viser hvordan du har anvendt metoder fra fagene, og hvordan begge fag har bidraget.
- En samtale på 10 minutter mellem elev og lærere.
- Feedback 5-6 minutter.
- Fremadretttet snak om SOP-fag og emne: 5-6 minutter
Se mere om den mundtlige prøve her: Mundtlig prøve i mini-SOP
Faglige metoder: Til mini-SOP skal du selv vælge, hvilke faglige metoder, der er relevante for den problemstilling, du arbejder med, og de fag du skriver i. Se under de enkelte fag her på Studieportalen, eller tal med din lærer.
Studiemetoder: Studiemetoder er de metoder, som er fælles for alle fag. Det handler f.eks om at:
- Kunne lave korrekte kildehenvisninger og litteraturliste;
- Skrive fagligt, sætte din rapport korrekt op, og demonstrere at du kender forskel på redegørelse, analyse og diskussion/vurdering;
- Strukturere en mundtlig præsentation.
- Finde relevante bøger, artikler, data, regnskaber og andre former for information, og forholde dig kildekritisk;
- Formulere dit eget undringsspørgsmål, og lave en problemsformulering.
- Bruge metoder og faglig viden fra to forskellige fag til at besvare din problemformulering.
- Forholde dig kritisk til det, du skriver og fremlægger.
Mini-SOP vurderes efter de samme kriterier som den rigtige SOP. Men vi lægger særlig vægt på dem, som er fremhævet med fed her nedenfor.
Ved bedømmelse af den skriftlige rapport lægges vægt på:
̶ I hvilket omfang opgaveformuleringen er besvaret
̶ relevant udvælgelse, anvendelse og kombination af viden og metoder fra de indgående fag
̶ faglig indsigt og fordybelse og evne til at sætte sig ind i relevante nye faglige områder
̶ anvendelse af relevant materiale
̶ faglig formidling og fremstillingsform. (især om I laver kildehenvisninger og litteraturliste rigtigt)
Ved den mundtlige eksamination lægges vægt på:
̶ Den mundtlige præsentation af rapporten og dens vigtigste konklusioner
̶ faglig dybde og selvstændighed
̶ forståelse af de indgående fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger i forhold til arbejdet med studieområdeprojektets problemstillinger
̶ perspektivering af projektets problemstillinger til aktuelle kulturelle, økonomiske og/eller politiske temaer af relevans for studieområdet
̶ formidling af centrale konklusioner og refleksioner.
Bedømmelse af mini SOP: mini-SOP handler i høj grad om at forberede dig til den rigtigse SOP. Derfor får du ikke en karakter. Du får i stedet for en masse feedback fra dine lærere, samt mulighed for selv at reflektere over stærke og svage sider, og hvad du særligt skal fokusere på at forbedre til den rigtoge SOP.
Efter den mundtlige prøve beder vi jer om at udfylde et evalueringsskema, så vi får noget viden, vi kan bruge til næste år, når vi skal planlægge mini-SOP.