Den Videnskabelige Basismodel:
Et godt værktøj til at lave din egen problemformulering. Følg de fire trin, og du er godt på vej:
TRIN 1: HVAD ER DIT SPØRGSMÅL? https://vidensmoenstre.systime.dk/?id=c803&L=0
- Formuler klart og præcist det spørgsmål, som du vil besvare i projektet.
- Lav en liste over, hvad du har brug for at vide for at besvare dit spørgsmål. Hvilke fag, eller dele af faget?
- Kan du se for dig, hvordan et svar kunne se ud? Ellers skal du overveje at bruge mere tid på punktet ovenfor.
- Vurderer du, at spørgsmålet er realistisk at besvare i din opgave? Har du tilstrækkelig tid ? Har du tilstrækkelige materialer?
- Overvej, om det er nødvendigt at præcisere eller indsnævre dit spørgsmål.
- Hvad har du brug for at vide for at svare på dit spørgsmål? Når du ved det, kan du gå videre til næste trin.
TRIN 2: HVAD VIL DU GØRE FOR AT FINDE SVARET PÅ DIT SPØRGSMÅL? https://vidensmoenstre.systime.dk/?id=c807&L=0
- Hvordan vil du finde ud af de informationer, som du har brug for at vide for at svare på dit spørgsmål? Hvilken metode eller metoder vil du bruge?
- Er der noget af det, som andre allerede har undersøgt, som du kan læse? Hvordan vælger du så, hvad du læser?
- Er der dele af dit spørgsmål, som du selv må undersøge? Hvilke undersøgelser vil du konkret foretage?
TRIN 3: HVORFOR KAN DU UNDERSØGE DIT SPØRGSMÅL PÅ DEN MÅDE? https://vidensmoenstre.systime.dk/?id=c811&L=0
- Hvad kan dine metoder bruges til? Hvad opnår du ved at anvende metoderne?
- Lav stikord til, hvilke typer af informationer hver enkelt af metoderne er velegnet til (fx kvalitative eller kvantitative undersøgelser).
- Hvorfor kan metoderne bruges til denne undersøgelse eller dele af undersøgelsen?
- Er der gode grunde til at stole på netop disse metoder? Er de fx udbredte, dvs. afprøvede? Er de i forlængelse af dagligdags erkendelse? Er de præcise?
- Kan metoderne supplere hinanden og derved styrke din undersøgelse?
TRIN 4: HVAD ER SVAGHEDERNE VED DEN MÅDE, DU VIL UNDERSØGE DIT SPØRGSMÅL PÅ? https://vidensmoenstre.systime.dk/?id=c814&L=0
- Hvilke svagheder eller begrænsninger kendetegner din metode?
- Betyder metodens svagheder og begrænsninger, at den ikke kan bruges til at undersøge dit spørgsmål?
- Eller er den stadig velegnet til det, som du vil bruge den til?