HTX: SOP, caseopgave, Da/Ih m.m.
DISPOSITION:Uanset hvilke fag du skriver i, er den overordnede struktur for en stor skriftlig opgave den samme. Brug nedenstående som en tjekliste ifht om du får det hele med.
Når du skal opgøre, hvor mange sider du skal skrive, skal du kun tælle sider med egentlig tekst, altså fra resume til konklusion. Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer, tabeller, noter, bilag mm tæller ikke med.NB: Ved studieområdeprojekter, hvor den skriftlige opgavebesvarelse indeholder større mængder af symbolsprog, kan disse dele af besvarelsen opgøres ud fra deres omfang på givne sider uden at tælle antal enheder.
En mere uddybende forklaring, med gode råd om opbygning, sprogbrug, taksonomier mm finder du her: SOP-htx-Gode-råd-Slotshaven (1) |
|
Forside |
Mellem forsiden og resumeet anbefaler vi, at du sætter et screenshot af opgaveformuleringen ind. |
Resumé |
|
Indholdsfortegnelse |
|
Indledning |
|
(Metode)
|
|
Hoveddel: |
|
Konklusion: |
|
Litteraturliste: |
|
Bilag: |
|
Særligt om metoder og metodeafsnit i SOP: Alle SOP´er anvender uanset fagvalg, fagkombinationer, problemformulering og opgaveformulering metoder! Metoder er knyttet til fagene og deres arbejdsmetoder. Det kan du læse mere om HER Men: der er ikke noget formelt krav om et særskilt metodeafsnit i HTX-SOP´en og vores skole anbefaler ikke at skrive et særskilt metodeafsnit, medmindre du særligt har aftalt det med dine vejledere. Det løfter ikke nødvendigvis opgaven at skrive sådan et afsnit, idet man relativt nemt kommer til at skrive noget intetsigende, eller man kommer til at skrive noget, der ikke står i forbindelse med det man faktisk gør i sine analyser i opgaven, hvormed man spænder ben for sig selv. Derfor anbefaler vi ikke et separat metodeafsnit per automatik. Alle SOP-opgaver rummer refleksioner om metodevalg og brug af metoder. Da metoder er tæt sammenvævet med fagenes teorier og måder at undersøge empiri på, indgår metodeovervejelser naturligt mange steder i opgaven: allerede i problemformuleringen, i indledningen i den endelige opgave, i afsnittene hvor teori og analyse præsenteres, evt. i diskussionen og i konklusionen. Det kan sagtens være at det giver god mening i din konkrete opgave at lave et eller flere særskilte metodeafsnit, men tænk det i sammenhæng med opgaven og ikke som et krav.
|
|
|
Tilpasset fra Læreplan til Studieområdet htx 2017, samt “Studievaner på HTX” (Systime, 2017) |