SO3: Strategiforløbet
(Årgang 2018-2021)
Før projektugen starter: Uge 43 til 46 |
Uge 43: Introduktion til casen og gruppedannelse. Grupperne skal bestå af 3-4 personer. I laver selv grupperne, men jeres undervisere har vetoret ift. gruppedannelsen. Uge 43 til 45: Pilotundersøgelse, hvor I undersøger vinbranchen. Undersøgelsen foregår uden for undervisningen – og I har fire timer fordybelsestid til at udføre arbejdet. Nedenfor finder du udleveret data-materiale til branchen: Afgiften på øl og vin bliver sænket Alcoholic_Drinks_in_Denmark_Analysis Her går vinsektoren på jagt efter vækst Italiensk vin toppede igen den danske vinimport Millioninvestering skal føre Skjold Burne frem på det digitale vinmarked Stringent fokus på horeca har givet gammelt vinselskab vækstvinger Valutaudsving og prispres skubber Laudrup Vinimport tilbage Vin bliver muligvis billigere i år Wine_in_Denmark Wine_in_Denmark_Datagraphics (Passport_Euromonitor)
|
Mandag d. 11/11 : Virksomhedsbesøg på Dyrehøj Vingård, Røsnæsvej 254, Kalundborg
|
Fælles afgang i busser fra Slotshaven kl. 08.30. Sørg for at være der til tiden, da bussen ikke venter. Vi spiser frokost samlet i Dyrehøj Vingårds lokaler – og har mulighed for at købe drikkelse hertil på stedet. |
Tirsdag d. 12/11 : 8.15-9.00: Foredrag. Derefter projektarbejde i klasserne |
Vi arbejder med intern analyse af Dyrehøj Vingård – og starter dagen med en forelæsning af dine undervisere i virksomhedsøkonomi (se detaljer i Lectio om hvor du og hvornår du skal være på dagen). Forelæsningen har fokus på de interne strategiske analyser – og foregår fra 08.15 til 09.00. |
Onsdag d. 13/11 : 8.15-9.00: Forelæsning Derefter projektarbejde i klasserne |
Vi arbejder med ekstern analyse af både makroforhold og brancheforhold denne dag. Dagen begynder med en forelæsning af dine undervisere i afsætning (se detaljer i Lectio om hvor du og hvornår du skal være på dagen). Forelæsningen har fokus på de eksterne strategiske analyser – og foregår fra 08.15 til 09.00. Oplæg om ekstern analyse (SO3) 8.00-11.30: Maria har træffetid på biblioteket, hvor hun kan hjælpe med informationssøgning og litteraturliste. |
Torsdag d. 14/11 : Projektarbejde i klasserne
|
Denne blokdag er dedikeret til arbejdet med SWOT-analysen og evt. TOWS-matricen, hvis jeres gruppe vælger det. Dagen starter i klasserne, hvor jeres underviser vil give jer input til det videre arbejde med den interne og eksterne analyser – og ikke mindst SWOT og TOWS. Se detaljer om tider og indhold i Lectio.
|
Fredag d. 15/11: Projektarbejde i klasserne, og derefter reception |
Sidste dag i SO3-ugen har fokus på udarbejdelse af rapporten. I skal dokumentere jeres arbejde med analyserne af Dyrehøj Vingård og deres branche og makroforhold. Der gives input til opsætning, formalia og andet i relation til rapportskrivningen.
|
Efter projektugen |
I dagene efter uge 46 har I mulighed for at få lagt sidste hånd på jeres rapport. I skal færdiggøre den, så den kan afleveres i Lectio senest søndag d. 24/11 kl. 23.59. |
SO3 er et tværfagligt projekt imellem afsætning og virksomhedsøkonomi. I skal arbejde med området strategisk analyse af en virksomhed- særligt i uge 46, hvor der er blokdage med begge fag i hele ugen, og I skal aflevere en rapport med alle jeres analyser efter uge 46.
I forløbet skal i arbejde med en case; Dyrehøj Vingaard. Virksomheden er beliggende på det solrige Røsnæs ved Kalundborg, og er Danmarks største vingård med over 30.000 planter. De kalkholdige skrænter og det kølige klima giver et fantastisk grundlag for at dyrke druer. I vinkælderen bliver produktserien RÖS skabt af vinbonden og hele teamet bag vingården.
Al vin og spiritus fra Dyrehøj Vingaard markedsføres under navnet RÖS. RÖS henviser kort og præcist til stedets unikke geografiske beliggenhed på Røsnæs, og logoet signalerer i sin form, at der arbejdes målrettet for at skabe den bedste håndværksmæssige kvalitet.
”Hvordan ser Dyrehøj Vingårds strategiske platform ud?”
Den strategiske platform er lig med den strategiske situation for virksomheden, og modellen ovenfor viser den analyseproces I skal igennem. Til det formål skal I opstille nogle arbejdsspørgsmål, som I svarer på med en række analyser. Jeres grundige analyser skal udføres med værktøjskassen I har med jer fra afsætning og virksomhedsøkonomi. Ud over at være et selvstændigt SO-forløb – så er forløbet også en ”appetizer” på erhvervscase, hvor I skal arbejde videre med Dyrehøj Vingård I jeres første erhvervscase timer. Det hører I naturligvis mere om.
I skal i grupper af 3-4 personer udarbejde en detaljeret rapport, hvor I analyserer Dyrehøj Vingårds interne og eksterne situation og opsamler i en SWOT-analyse – og evt. med en TOWS matrice i forlængelse heraf.
Rapporten skal være på maksimalt 15 normalsider a 2.400 anslag (med mellemrum) plus eventuelle bilag. Obs: Indholdsfortegnelse, forside, litteraturliste tæller ikke med i de 15 sider.
Rapporten skal leve op til følgende formaliakrav:
- Font: Times New Roman 12, Arial 10, eller Verdana 11
- Linjeafstand: 1,15 eller 1,5
- Margener: 3 top/bund, og 2 højre/venstre
- Forside: Bør indeholde titel, eget fulde navn, gymnasium, fag, evt. vejlederes fulde navne, antal anslag, dato for aflevering
- Se også her: Formalia
Rapporten bør indeholde følgende:
- Forside
- Indholdsfortegnelse
- Indledning og arbejdsspørgsmål
- Metodeovervejelser inkl. overvejelser om hvilke modeller I har valgt, fravalgt og argumentation herfor
- Intern analyse
- Ekstern analyse
- SWOT
- Evt. TOWS
- Konklusion/opsamling
- Litteraturliste
- Bilag:
- Notat til ledelsen (pilotundersøgelse)
- Mv.
Sidetal og kildehenvisninger skal tilføjes i rapporten (find evt. guide her)
Vin bliver muligvis billigere i år
Valutaudsving og prispres skubber Laudrup Vinimport tilbage
Stringent fokus på horeca har givet gammelt vinselskab vækstvinger
Millioninvestering skal føre Skjold Burne frem på det digitale vinmarked
Italiensk vin toppede igen den danske vinimport
Her går vinsektoren på jagt efter vækst
Dansk vinavl slår alle rekorder i sommervarmen
Afgiften på øl og vin bliver sænket
Wine_in_Denmark_Datagraphics (Passport_Euromonitor)
Det vigtigste mål med opgaven er, at I bliver dygtige til at skrive en rapport. Det er klart det væsentligste læringsmål for dette forløb, at I skal blive bedre til at skrive en detaljeret og velargumenteret rapport. I denne får I afdækket Dyrehøj Vingårds strategiske situation – og de handlemuligheder det har for at skabe fremtidig vækst.
I skal i forløbet arbejde med en lang række konkrete faglige mål. Målene dækker både de enkelte fag – men også læringsmål i selve studieområdet.
Læringsmål i studieområdet:
- Formulere og analysere en problemstilling ved at kombinere viden og faglige metoder fra flere forskellige fag
- Reflektere over forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger
- Søge, udvælge og behandle relevant faglig information
- Forholde sig kritisk til faglig information og eget arbejde
- Formidle flerfaglige problemstillinger og resultater mundtligt og skriftligt
- Beherske mundtlige og skriftlige fremstillingsformer.
Læringsmål i afsætning:
- Udarbejde en analyse af virksomhedens nuværende interne situation inklusive virksomhedens forretningsmodel
- Udarbejde en brancheanalyse vha. Porters Five Forces herunder udarbejde en samlet vurdering af
branches attraktivitet - Analysere en række udvalgte eksterne/makroøkonomiske forhold der har betydning for virksomhedens afsætning
- Diskutere betydningen af ændringer i forbrugernes købsadfærd på virksomhedens fortsatte vækst
- Udarbejde en samlet opstilling af de interne og eksterne analysers væsentligste forhold i en SWOT-opstilling samt i en TOWS-matrix
Læringsmål i virksomhedsøkonomi:
- Analysere virksomhedens værdiskabelse vha. af Porters værdikæde
- Analysere virksomhedens konkurrencestrategi vha. Porters generiske strategier
- Analysere virksomhedens vækststrategi vha. af Ansoffs vækstmatrice
- Redegøre for væsentlige sammenhænge mellem strategi og rentabilitet
- Udarbejde en relevant opsamling af de interne analysers væsentligste pointer i en SWOT-opsamling
I bliver som udgangspunkt bedømt på i hvilke grad I lever op til de faglige mål i forløbet. Der er dog flere bedømmelser i forløbet, da I arbejder med tre delprodukter.
1. Notat til ledelsen (pilotundersøgelse)
Her får I feedback fra jeres underviser i afsætning i løbet af tirsdagen i uge 46. I får feedback med fokus på hvordan I kan bruge jeres pilotundersøgelse videre i jeres arbejde med at afdække virksomhedens strategiske situation.
2. Regnskabsanalyse
Her får I feedback fra jeres underviser i virksomhedsøkonomi i løbet af torsdagen i uge 46. Der er fokus på formativ evaluering af jeres indsats – dvs. hvordan kan I arbejde videre med jeres regnskabsanalyse, så den bliver endnu bedre.
3. Den færdige rapport
Jeres endelige rapport bliver bedømt af en af jeres undervisere, og I får feedback herpå gruppevis. Feedbacken får I senest i uge 49.
Der gives ikke karakter for rapporten, men I får en evaluering af jeres indsats ud fra områderne i nedenstående dokument (Bedømmelsesark til rapport):
Bedømmelsesark til rapport (vurderingskriterier)
Evaluering:
Evaluering af forløbet foregår i ugen efter forløbet. Spørgeskema rundsendes via Lectio – og efterfølgende tager vi en dialog i klassen om hvad der gik godt – og hvad der kunne gøres bedre.